379
Niet rechtspersoonlijkheid
bezittende combinaties, zowel
als op ander terrein werkzaam
zijnde coöperaties, kunnen daar
voor overheidshulp in aanmer
king komen.
Typerend is, dat ook in dit land
de zuivere L.W.C.'s in het alge
meen onbevredigend werkten
met het gevolg, dat al een groot
aantal dezer geliquideerd of om
gezet is.
Een in Duitsland veel voor
komende combinatie van 2 of 3
boeren, die gezamenlijk een
trekker met bijbehorende werk
tuigen exploiteren, biedt betere
mogelijkheden. Iedere boer
neemt bij dergelijke combinaties
een gedeelte van de aanschaf-
fingskosten voor zijn rekening
naar rato van de oppervlakte
cultuurgrond, welke hij be
werkt. Aan het einde van het
jaar worden de gemaakte on
kosten verdeeld in verhouding
tot het aantal uren, dat ieder
van de trekker gebruik heeft ge
maakt.
Indien de boer zijn aandeel
in de aanschaffingskosten niet
uit eigen middelen kan betalen,
kan hij hiervoor een geldlening
bij de plaatselijke boerenleen
bank aangaan. De Staat komt
deze boeren dan financieel te
gemoet door middelen te ver
schaffen, waardoor de te beta
len rente aanmerkelijk beperkt
wordt.
Deze rente speelt namelijk in
Duitsland een belangrijke rol.
Bij een boerenleenbank zal een
debetrente van ongeveer 6%
betaald moeten worden, terwijl
de debet-rentetarieven bij het
commerciële bankwezen nog en
kele procenten hoger liggen.
In vele gevallen worden door
de plaatselijke Coöperatieve
Aan- en Verkoopverenigingen,
al of niet in combinatie met de
plaatselijke boerenleenbanken,
landbouwwerktuigen voor ge
meenschappelijk gebruik ter be
schikking gesteld. Men ziet hier
in de volgende voordelen:
1. De leiding van bestaande
coöperaties wordt geacht te
kunnen organiseren.
2. Men heeft de beschikking
over een administratief ap
paraat.
3. De mogelijkheid tot een be
tere werkverdeling is aan
wezig.
4. De trekkers kunnen zowel
bij de boerenbedrijven wor
den ingezet, als dienstbaar
gemaakt aan de C.A.V.V.
Met betrekking tot de punten
3 en 4 kan als voorbeeld wor
den aangehaald het thuis bezor
gen van kunstmest. Door de
C.A.V.V.'s worden bijzonder
weinig vrachtwagens geëxploi
teerd, doch veel trekkers met
platte wagens gebruikt.