3 '4
deld, technisch niet uitvoerbaar
zou zijn. Tot mijn grote ver
rassing las ik onlangs evenwel
in de Engelse „Economist" een
bespreking van een rapport van
een zeer deskundig koninklijke
commissie van brede samenstel
ling over het Engelse belasting
wezen. In het daarin uitgewerk
te reorganisatieplan voor het
Engelse belastingstelsel wordt,
naar uit deze bespreking blijkt,
een systeem voor een dergelijke
middeling van belastbare inkom
sten gedurende een zekere pe
riode aanbevolen. Een nadere
bestudering van dit rapport
door onze belastingdeskundigen
zou op zijn plaats zijn.
Evenwel, wat helpen alle fis
cale tegemoetkomingen, indien
het bedrijf geen belastbare winst
oplevert. Het streven moet toch
zijn om juist de bedrijven, die
op de rentabiliteitsgrens liggen
of daaronder zijn terecht geko
men, de z.g. grensbedrijven,
door passende investeringen op
een behoorlijke rendementspeil
te brengen. Daarvoor helpt geen
zuiver fiscaal winstbegrip, noch
ook dat zoveel andere bedrijven
nog voldoende financierings
ruimte hebben. Ik kan het niet
anders zien, alhoewel ik mij de
bezwaren van een dergelijk sys
teem goed bewust ben, dat voor
dergelijke bedrijven, gegeven de
wanverhouding tussen taxatie
prijzen en vervangingswaarde
en gegeven ook de wanverhou
ding tussen eigenaarslasten per
HA, die op 304,gesteld
kunnen worden en de pachtsom
per HA, die, ruim genomen, op
131,kan worden gesteld,
een premiëringsstelsel ter bevor
dering van productiviteitsverho-
gende investeringen in 't bijzon
der wat de gebouwen betreft
niet kan worden gemist. Slechts
met toepassing daarvan zal in
vele gevallen een verantwoorde
credietfinanciering van investe
ringen mogelijk zijn en wel juist
voor die gevallen, die langs die
weg alleen aan de goede kant
van de rendabiliteitsgrens kun
nen worden gebracht.
Conclusie
De conclusie ligt derhalve
voor de hand: alhoewel de fi
nancieringsmiddelen aanwezig
kunnen worden geacht en de fi-
nancieringsvormen zijn aange
past, moet toch worden aange
nomen, dat toepassing daarvan
op een aantal bedrijven zonder
meer niet mogelijk is. Andere
maatregelen zullen nodig zijn
om ook voor die gevallen cre
dietfinanciering van investerin
gen financieel verantwoord te
maken. Reeds is gewezen op de
noodzaak van fiscale middelen
en van premiëring. Ik ben mij
bewust hiermede niets nieuws
te hebben gesteld. Aan de hand
van de cijfers is nog eens op-