3 6 einde 1949 crediteuren bib. A. 698 idem bib. H. 1.241 debiteuren bib. A. 380 idem bib. H. 189 in 1949 omzet in rek.crt. bib. A. 400 idem bib. H. 3.600 boekingsposten bib. A. idem bib. H. Dat ondanks de „ongunstige" omstandigheden deze boeren leenbanken enorm hebben kun nen uitgroeien bewijst wel, dat er toch iets bijzonders is, dat de cliënten naar onze boerenleen banken trekt. Mogelijk is dit het vertrouwen, dat men in ons stelt, doch zeer zeker het besef, dat wij een levende organisatie vor men, die niet louter materialis tisch is ingesteld, doch een insti tuut, dat zich ten doel stelt de cliënten goed te helpen. Deze instelling, namelijk een service- betoon niet om er alleen maar beter van te worden, maar vooral als uiting van een sociale doelstelling, trekt de cliënt naar de boerenleenbank. De kassiers en de beheerders van de beide besproken banken hebben niet stil gezeten. Zij (in duizenden guldens) einde einde einde i9Si 1953 1954 923 1.871 2.900 1.727 1.771 2.236 584 717 1.180 671 57 0 694 in in in 1951 1953 1954 1.700 6.800 11.200 6.900 11.700 13.000 3.000 17.000 26.000 6.000 25.000 31.000 ten hun activiteiten aange- past aan de eisen, die de tegen woordige tijd stelt. Er wordt een doelmatige propaganda ge voerd en de outillage van de kantoren werd sterk verbeterd. De gebruikmaking van „open" loketten bleek in beide plaatsen een succes te zijn. Vooral echter werd de belang rijkheid van het persoonlijk contact niet vergeten. Indien deze kassiers hoorden van een boedelscheiding, dan ging men betrokkenen bezoeken en zette uiteen op welke wijze de boeren leenbank behulpzaam kan zijn. Dit zowel bij de oplossing van beleggings- als van financie ringsproblemen. Wanneer men vernam, dat er onroerend goed zou worden gekocht of verkocht, nam men contact op met betrok-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1955 | | pagina 32