IOO
gens een idee van de samenwer
king en binding tussen locale en
centrale banken.
Zonder twijfel zijn er aan de
ze film aspecten, die aanleiding
kunnen geven tot critiek. Zelfs
de cameraman, de heer Blans-
jaar, was niet geheel tevreden;
uiteraard, want een kunstenaar
is niet gauw voldaan over zijn
werk. Dat hij echter de film iets
te traag vond, lijkt ons eerder
een verdienste, want men kan
vaak mooie opnamen rustig be
kijken.
Wat de film voor ons sympa
thiek maakt, is dit, dat zij zich
niet te sterk heeft bezig gehou
den met de zakelijke besognes,
die het bankbedrijf beheersen,
doch deze slechts terloops en
enigszins moraliserend heeft ge
toond. Het zijn de levensechte
en blijde uitingen van het boe
ren- en tuindersbestaan die in
deze film het hoofdaccent heb
ben en het geheel tot een ple
zierig, aantrekkelijk en toch in
structief kijkspel maken. Wij
geloven, dat de makers van deze
film met succes de juiste ver
houding hebben gekozen.
De muziek van Rudolt Kar-
semeyer valt niet bijzonder op,
hetwelk een verdienste op zich
is. Zij illustreert voortreffelijk,
doch is niet opdringerig, hetgeen
ook gezegd kan worden van het
verklarend woord.
Men zou de film „Met elkan
der voor elkaar" met een kleine
reserve een documentaire van
agrarisch Nederland kunnen
noemen. Het is geen toppresta
tie geworden, doch wel een pro
duct van goed vakmanschap,
goed inzicht en goede samen
werking.
AI is de compositie wat zwak
en enigszins fragmentarisch, de
film is toch geworden een ode
aan boer en tuinder, aan ons
platteland en aan de noeste
werkkracht van velen. Het Ne
derlandse landschap vormde
daarbij een schilderachtig decor,
waartegen het ongekunsteld spel
van de naamloze werkers op de
akker, in de kassen en op de ver
schillende andere bedrijven en
instellingen goed tot zijn recht
komt.
En nu gaat deze film draaien
voor de bevolking van onze
dorpen in het gehele land. Wij
kunnen zonder aarzelen zeggen
collega's, dat het succes bij voor
baat vast staat. Ook de niet-
agrariërs onder Uw cliënten zul
len met verrassing en dankbaar
heid kennis nemen van wat er
onder de boeren en tuinders
leeft en de boer zelf zal zich nog
eens bezinnen op de schone taak,
waartoe God hem bestemd
heeft: een zware maar heerlijke
arbeid in de vrije natuur, die
zelfs de beste film niet voldoen
de kan uitbeelden.
KASSIER-REDACTEUR.