9940 In dit nummer vragen wij Uw aandacht voor de advertentie als propaganda-middel. Over het algemeen wordt de nood zaak van adverteren wel ingezien. Wij weten immers maar al te goed, dat een zakenman, die mee wil gaan met zijn tijd, die zijn omzet wil handhaven en vergroten, die ook zijn deel wil krijgen van de verbeterde welvaart, bekendheid moet blijven geven aan zijn zaak. Een der beste publiciteitsmiddelen is nu de advertentie. Vandaar ook, dat men in dag- en weekbladen talrijke adver tenties aantreft. En deze advertenties worden niet geplaatst om het blad te steunen. Neen, zij zijn noodzakelijk om het voortbestaan van ondernemingen te verzekeren en om deze zo mogelijk te verbeteren. Wanneer we de advertentie op deze zakelijke basis be schouwen, dan is deze ook ongetwijfeld voor de boerenleen banken van belang. Vooruitstrevende beheerders en kassiers hebben dit dan ook steeds begrepen. Ook de Centrale Bank heeft in de jaren na de oorlog goed uitgevoerde advertentie series in landbouwperiodieken en in de dagbladen geplaatst. Deze hadden echter een te algemeen karakter. Daarom is er reeds door een aantal boerenleenbanken samenwerking ge zocht en gevonden om in het blad of in de bladen van de eigen streek onder eigen naam te adverteren. Het gezamenlijk plaatsen van advertenties heeft het voor deel, dat het de namen van de boerenleenbanken zelf be kend maakt en ook het streekeigene tot zijn recht kan komen. Bovendien behoeft elke boerenleenbank dan slechts enkele advertenties per jaar te betalen. Dit is voor iedere boeren leenbank gemakkelijk te dragen. Door regionale samenwer king worden de resultaten van een advertentie-campagne tot het hoogst mogelijke nut opgevoerd. Wanneer nu naast de advertenties in de landbouwbladen, die steeds algemeen gehouden worden en door de Centrale Bank verzorgd zullen worden, in streekbladen over het ge hele land verspreid bijv. wekelijks of om de veertien dagen een advertentie verschijnt over de boerenleenbank, dan is dat o.i. de beste methode. Van belang is echter, dat in deze advertenties tot uiting wordt gebracht, dat men deel uitmaakt van een groot geheel. Deze eenheid zou gesymboliseerd kunnen worden door het embleem van de Centrale Bank met het kruis en de ploeg in elke advertentie op te nemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1954 | | pagina 28