9903 Wie bijzonder geïnteresseerd is, zal al gauw belangstelling krijgen voor de psychologie der reclame en zich verdiepen in de methoden om het publiek te beïnvloeden alsmede in de reacties van dit publiek. Wat dit laatste betreft, is het be kend dat de mens een grote gelijkvormigheid in gedragingen vertoont en dat onder zijn sociale behoeften de navolgings drift en de begeerte om te bezitten wat een ander ook heeft bijzonder krachtig zijn. Deze instrumenten van het menselijk gemoed te bespelen is de taak van de propagandist en de reclame-deskundige, specialisten, die een grondige scholing op dit gebied hebben ondergaan. De C.C.B. heeft hare voorlichting, propaganda en reclame in de loop per jaren sterk uitgebreid. Dit was op de eerste plaats zelfbehoud, om staande te blijven in de grote strijd om de gunst van het publiek. Op de tweede plaats om te trachten iedereen, die er voor in aanmerking kwam, te overtuigen van de vele voordelen, die de boerenleenbank te bieden heeft. De voorlichting strekt zich allereerst uit over de beheerders en kassiers, de mensen die op hun beurt alles moeten uitdra gen. Zij omvat seizoenbijeenkomsten en schriftelijke mede delingen in de vorm van circulaires en maandelijkse mede delingen. Rechtstreeks tot de cliënt richt zich de C.C.B. (via de plaat selijke bank) door hef laten vervaardigen en verspreiden van vele soorten folders, het spreken tijdens vergaderingen en het geven van filmvoorstellingen. Daarnaast wordt in een advertentiecampagne in vele bladen en het organiseren van acties voor de jeugd de aandacht van het publiek gevraagd. Hoe zijn nu de reacties? Waf beheerders en kassiers betreft, zijn wij van mening, dat een belangrijk aantal volkomen overtuigd is van hef nuf van propaganda en reclame. Wij zou den dit willen concluderen uit de feitelijke gegevens omtrent omzetstijging bij een groot aantal boerenleenbanken. Even zeer zijn wij ervan overtuigd, dat een aantal kassiers het nut van de verspreiding van folders e.d. nog niet voldoende in ziet. In de bijeenkomst van de gewestelijke propaganda-com- missies bleek, dat het vaak moeilijk was de kassiers in een be paalde streek bij elkaar te krijgen. Over de directe beïnvloeding van het publiek binnen de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1954 | | pagina 55