9890 men op geschikte tijden) een toenemend gebruik van de Bank ontstond. Het is dan ook van uitermate groot belang om te streven naar een uitbreiding der zittingsuren, zolang dit maar bevorderend zal kunnen werken voor een beter contact tussen boerenleenbank en cliënt. Wanneer tot een uitbreiding der zittingen wordt overgegaan en deze niet direct drukker worden bezocht, moet de moed niet dadelijk worden opge geven. De cliënten moeten aan een nieuwe regeling wennen. Dit wennen geschiedt over het algemeen zeer langzaam. Ook kan eerst na geruime tijd worden vastgesteld wat de meest gunstige uren zijn. Het is dan ook beter bij een nieuwe rege ling met een teveel aan zittingsuren te starten dan met een tekort. In de practijk blijkt dan wel welke uren zouden kun nen vervallen. Een veel voorkomend euvel is nog de vaststelling van een betrekkelijk gering aantal zittingsuren met daarbij de toezeg ging, dat de kassier altijd helpt als hij thuis is. Deze methode is onder de huidige tijdsomstandigheden niet meer bruikbaar. Zij biedt voor de cliënt te weinig zekerheid. Wanneer een cliënt zijn zaken via een boerenleenbank wil afwikkelen, moet hij ervan op aan kunnen, dat hij bij een bezoek tijdens de openstellingsuren geholpen kan worden. Indien de openstel lingsuren te beperkt zijn en de cliënt daardoor gedwongen wordt zijn geluk te gaan beproeven door te gokken op het thuis zijn van de kassier, zal dit bij „pech" zeker geen aan moediging voor deze cliënt betekenen. In het bijzonder niet, wanneer hij voor een dergelijk bezoek een betrekkelijke af stand heeft moeten afleggen. Veelal wordt als excuus voor de vaststelling van een gering aantal ziftingsuren aangevoerd, dat er cliënten zijn die toch steeds buiten de ziftingsuren komen. Bij een doelmatige en ruime vaststelling wordt een bezoek buiten de zittingen waar schijnlijk overbodig. Dan zal het mogelijk zijn om de cliënten ertoe te brengen, dat geen bezoeken meer buiten de open stellingsuren worden gebracht. Mogelijk zal nu de vraag rijzen: hoeveel zittingsuren zou den er voor een boerenleenbank dienstig zijn. Hierop is zeer moeilijk een direct antwoord te geven. Voor

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1954 | | pagina 42