9550
schaarste, een voldoende liquiditeit van de organisatie be
houden blijft.
Overigens brengen de artikelen 14 en 15 van het nieuwe
voorgestelde huishoudelijk reglement een wijziging in het
provisie-tarief met betrekking tot de rekening-courant van
de boerenleenbanken bij de Centrale Bank en voorts een
nieuw tarief ter bepaling van de bijdrage, die door de boe
renleenbanken terzake van de inspectie- en toezichtskosten
verschuldigd is.
Beide voorstellen spreken voor zich zelf. Het nieuwe pro
visietarief terzake van de rekening-courant zal in verband
met de vele franco-posten, anders dan aanvankelijk in de
toelichting werd medegedeeld, ook op basis van de cijfers
1953 geen voordeel aan de Centrale Bank bezorgen. Er
vindt dus enkel een verschuiving plaats in de last, die voor
rekening komt van de boerenleenbanken. Uitsluitend de
omzet in rekening-courant bij de Centrale Bank zal voortaan
de basis zijn, waarop de provisie geheven wordt en niet
langer het balanstotaal van de boerenleenbank. De rekening
courant bij de Centrale Bank verschaft aan de boerenleen
banken een stuk dienstbetoon in het betalingsverkeer. Daar
voor zal in de toekomst een overigens zeer bescheiden pro
visie worden betaald, al naargelang van de rekening-courant
gebruik wordt gemaakt.
Hetzelfde beginsel is eveneens ten grondslag gelegd aan
de bepaling van de bijdrage in de inspectie- en toezichts
kosten. Niet langer een vaste bijdrage per boerenleenbank,
doch een bijdrage, die rekening houdt met de belangrijk
heid en de financiële draagkracht van de plaatselijke bank
en de tijd, die in verband daarmede door de inspectiedienst
aan iedere boerenleenbank moet worden besteed. De bij
drage zelf is redelijk in de verhouding tussen boerenleen
banken en Centrale Bank; niet alleen om een billijke verde
ling van lasten te krijgen, doch ook wegens het belang van
beheerders en kassiers, dat zij een eerste klasse prestatie van
de inpecfiedienst kunnen eisen. En dat zij daarop kunnen
rekenen, daarvoor is onze zich steeds uitbreidende inspectie
dienst garant.