9580 Een grote bank in onze omgeving deed precies als vroe ger en liet, nadat het bestuur de controle had verricht, de uitgifte aan de kassier over. Dit klopt niet met de richtlijnen van de C.C.B. Bij een kleinere bank brachten bestuur en kas sier de boekjes samen bij de leden thuis. Wat deden ze met de boekjes, als de leden of spaarders niet thuis waren? En brachten zij de boekjes direct na de controle rond of bleven die wellicht een dag op het kanfoor liggen? Wij hebben de indruk, dat de controle over alle banken door elkaar gerekend, nog niet geheel geslaagd is. Wel is er aanmerkelijk meer moeite gedaan dan vorige jaren. De besturen zullen derhalve een lijn moeten trekken en de aanwijzingen van de C.C.B. nauwkeurig moeten volgen. Voorts zal er o.i. moeten worden gezocht naar wegen om de controle onzichtbaar voor de cliënt te doen geschieden, za kelijker en onpersoonlijker te doen worden. Het is toch zo, dat de boer, tuinder en overige cliënten zich rekeninghouder voelen, die geen tekst en uitleg behoeft te geven van stor tingen en disposities, doch zakelijke opdrachten verstrekt die alleen maar prompt en zonder gezellige babbeltjes over koetjes en kalfjes dienen te worden uitgevoerd. Wie zoals wij, een kwarteeuw temidden van de boeren hebben gewerkt en de ontwikkelingsgang hebben meege maakt, weten dat er heel veel veranderd is. De moeilijkheden en strijd waarmede de opkomst van onze organisaties ge paard ging zijn er ook thans nog, maar de leuzen van toen doen het niet meer zo goed. De motieven van toen worden door de jongeren van vandaag soms niet meer begrepen. Wij moeten vandaag en het gehele streven van de Cen trale Bank wijst erop dat men het daar begrepen heeft onze positie handhaven en versterken door het geven van de grootst mogelijke service, voorlichting, faciliteiten etc. Daarnaast kunnen tradities, voor zover de tijdgeest hen niet onherroepelijk verdringt, aan onze organisaties een bepaal de achtergrond en sfeer geven die algehele vervlakking voorkomt. Het is een moeilijke taak, vast te stellen wat men dient te behouden, waf niet. De aantrekking van vele niet-boeren en -tuinders binnen het kader van onze werkzaamheden, stelt dit alles nog scher per en maakt het probleem actueler. De steeds meer ge mengde cliënfèle in de wachtkamers onzer banken doet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1954 | | pagina 36