9569
graanafzetcoöperaties. In 1922 onderzocht men de coöpera
tieve afzet van melk in New-York, van olienoten in Virginia,
van aardappelen in Zuid-Carolina. In 1926 kreeg het Depar
tement ingevolge de wet een aparte afdeling voor land
bouwcoöperaties, welke afdeling in 1939 nagenoeg zelfstan
dig werd. Sindsdien werd de regeringsactivifeit op het ter
rein van de landbouwcoöperatie verveelvuldigd: men maak
te kostenanalyses, men verleende hulp bij uitbreiding of re
organisatie, men onderzocht de financiële structuur van coö
peratieve bedrijven enz. Steeds staat dit regeringsorgaan
(de „Cooperative Research and Service Division") kosteloos
ter beschikking van de boeren: men ontwerpt administraties,
beantwoordt bedrijfs-economische vragen, men helpt zelfs
bij de oplossing van belastingproblemen. Sprekende over
de fiscus mogen wij hieraan wel toevoegen dat de Ameri
kaanse Regering in haar fiscale politiek blijk geeft van een
juist inzicht in de aard van de landbouwcoöperatie: zij be
schouwt de coöperatie als een normaal en noodzakelijk ver
lengstuk van het boerenbedrijf, van welk verlengstuk men
dan ook geen winstbelasting, ook geen „Vennootschapsbe
lasting", behoort te heften. Ook op dit punt zou Nederland
iets van de Verenigde Staten kunnen leren.
Op een enkel punt in het rapport willen wij nog wijzen: op
de voorbeeldige samenwerking die in de Verenigde Staten
bestaat tussen onderwijs en practijk. In de zuivelstaat Wis-
consin de auto's in deze staat rijden rond met een ken
tekenbord, waarop men leest „Dairy State" (de staat van de
melk), een gratis reclamebord is sinds 1935 het geven van
onderwijs omtrent coöperaties voorgeschreven op alle land
bouwscholen, middelbare scholen en kweekscholen. In
Noord-Dakota vindt men sinds 1937 iets dergelijks, in Minne
sota eveneens. Op drie van de vier lagere scholen vormt de
coöperatie een apart onderwerp van onderwijs, evenals op
tal van middelbare scholen en op een groot aantal universi
teiten. In 1950 gaf het Departement van Landbouw te Was
hington evenals de Columbia-Universiteit te New-York een
gids uit met literatuur omtrent de te behandelen leerstof.
Maar zonder practijk blijft het onderwijs slechts dorre theo
rie: de leerlingen van middelbare scholen „spelen" ook
coöperatietje teneinde het vak te leren. Zij vormen school-
coöperaties, die landbouwtentoonstellingen, excursies en