9569 graanafzetcoöperaties. In 1922 onderzocht men de coöpera tieve afzet van melk in New-York, van olienoten in Virginia, van aardappelen in Zuid-Carolina. In 1926 kreeg het Depar tement ingevolge de wet een aparte afdeling voor land bouwcoöperaties, welke afdeling in 1939 nagenoeg zelfstan dig werd. Sindsdien werd de regeringsactivifeit op het ter rein van de landbouwcoöperatie verveelvuldigd: men maak te kostenanalyses, men verleende hulp bij uitbreiding of re organisatie, men onderzocht de financiële structuur van coö peratieve bedrijven enz. Steeds staat dit regeringsorgaan (de „Cooperative Research and Service Division") kosteloos ter beschikking van de boeren: men ontwerpt administraties, beantwoordt bedrijfs-economische vragen, men helpt zelfs bij de oplossing van belastingproblemen. Sprekende over de fiscus mogen wij hieraan wel toevoegen dat de Ameri kaanse Regering in haar fiscale politiek blijk geeft van een juist inzicht in de aard van de landbouwcoöperatie: zij be schouwt de coöperatie als een normaal en noodzakelijk ver lengstuk van het boerenbedrijf, van welk verlengstuk men dan ook geen winstbelasting, ook geen „Vennootschapsbe lasting", behoort te heften. Ook op dit punt zou Nederland iets van de Verenigde Staten kunnen leren. Op een enkel punt in het rapport willen wij nog wijzen: op de voorbeeldige samenwerking die in de Verenigde Staten bestaat tussen onderwijs en practijk. In de zuivelstaat Wis- consin de auto's in deze staat rijden rond met een ken tekenbord, waarop men leest „Dairy State" (de staat van de melk), een gratis reclamebord is sinds 1935 het geven van onderwijs omtrent coöperaties voorgeschreven op alle land bouwscholen, middelbare scholen en kweekscholen. In Noord-Dakota vindt men sinds 1937 iets dergelijks, in Minne sota eveneens. Op drie van de vier lagere scholen vormt de coöperatie een apart onderwerp van onderwijs, evenals op tal van middelbare scholen en op een groot aantal universi teiten. In 1950 gaf het Departement van Landbouw te Was hington evenals de Columbia-Universiteit te New-York een gids uit met literatuur omtrent de te behandelen leerstof. Maar zonder practijk blijft het onderwijs slechts dorre theo rie: de leerlingen van middelbare scholen „spelen" ook coöperatietje teneinde het vak te leren. Zij vormen school- coöperaties, die landbouwtentoonstellingen, excursies en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1954 | | pagina 25