9371 Publiciteit en de Boerenleenbank. Op vele plaatsen nodigt de boerenleenbank de plaatselijke pers uit op jaarvergaderingen en op teestvergaderingen ter gelegenheid van jubilea. Dit is een zeer goede gewoonte en het verdient dan ook aanbeveling nog extra gegevens te ver strekken, waaruit de betekenis van de boerenleenbank blijkt voor de gehele streek. Het is ons bij herhaling gebleken, dat dit door de streekbladen zeer op prijs wordt gesteld. Jaarvergaderingen als Propaganda-avonden. Dat deze vorm van propaganda goed in de smaak valt, bewijst wel het groot aantal aanvragen, dat de film- en pro- pagandadienst ontvangt om de jaarvergaderingen te komen opluisteren door in aansluiting daarop een interessant film programma en een korte propagandistische spreekbeurt te geven. Het aantal aanvragen is vaak zelfs zo groot, dat niet ieder op de gewenste dag kan slagen. Daarom raden wij de kas siers en beheerders aan vooral tijdig aan te vragen, waar onder verstaan dient te worden minstens 4 a 6 weken voor de vergadering. Anders kan de filmdienst U niet garanderen, dat de aangevraagde films voor die dag beschikbaar zullen zijn. Wij mochten in dit seizoen vele propaganda-avonden bijwonen, waar behalve de leden ook een groot aantal ge nodigden, relaties en spaarders, aanwezig waren. Deze vorm van propaganda lijkt ons zeer vruchtbaar. Is de zaal groot genoeg, nodig dan ook de huisgenoten van de leden uit. Zegelsparen. Het sparen met spaarzegels neemt steeds toe. Wij willen U hier nog even wijzen op het belang van het sparen voor de boeren- en tuindersjeugd. Vroeger spaarde vader voor de kinderen. Op het einde van het jaar werd er wat op de boekjes gezet en de kinderen bleven hiervan vaak onkundig, totdat zij voor zichzelf gingen beginnen. De kinderen hadden toen echter bijna allen de gelegen heid om boer of tuinder te worden. De tijden veranderen echter. Op de meeste bedrijven is slechts plaats voor één opvolger.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 27