9370 PROPAGANDA. De folder als propagandamiddel. Vele boerenleenbanken maken gebruik van folders, om de daarvoor in aanmerking komende personen in hun werkge bied aan fe sporen nog meer dan voorheen gebruik te ma ken van de diensten van de boerenleenbank. Dit gebeurt dikwijls door de leden een folder mee te geven op de alge mene vergadering ofwel door bezorging aan huis. Men denkt dan wel eens: ziezo nu kunnen wij er wel weer een jaar of twee tegen. Bedenk echter dat de aanhouder wint. Slechts door steeds maar op hetzelfde aambeeld te blijven hameren, kan op de duur succes geoogst worden. Het doel van de folderacties is immers nieuwe spaarders te winnen en om degenen, die onbekend zijn met de werking en het doel van de Boerenleenbank en van haar Stichting Spaarbank, hierover nader in te lichten en zo het vertrouwen te winnen. Een huis-aan-huis verspreiding is met het oog hierop natuurlijk aan te bevelen, maar dan regelmatig. Wie koopt er een merksigaar, wanneer hij voor de eerste keer het merk ziet? Hoe wordt een folderactie voortgezet! Op de eerste plaats door de verspreiding van tijd tot tijd te herhalen. Niet echter steeds op dezelfde massale manier, maar aan uitgezochte adressen. Beheerders en kassier kennen immers in de meeste gevallen het werkgebied van de Boe renleenbank door en door. Zij weten, wie een geschikte re latie voor de Boerenleenbank zou kunnen zijn. Zij weten ook direct, wanneer er nieuwe bewoners in hun werkgebied ko men. Welnu, door deze adressen regelmatig te bewerken, worden de betrokkenen geleidelijk ertoe overgehaald, eens contact te zoeken met de Boerenleenbank. Blijf acfief, weest op Uw hoede, dat U niet op zekere dag de grondslag van heel Uw werk, de spaargelden, ziet kwij nen, doordat U niet op tijd nieuwe spaarders hebt aange worven. Bewerk met uw folders regelmatig uitgezochte adressen en U zulf zeker succes hebben.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 26