9235 toch, zoals reeds eerder vermeld werd, de doelmatigheid voorop staan, doch dit mag niet gaan ten koste van de aan de cliënten te bieden service. Integendeel! Wanneer gebruik gemaakt gaat worden van een „open" en een „gesloten" loket zou hiermede het beste gewerkt kunnen worden door aan beide loketten om de beurt te hel pen. De cliënten kunnen dan zelf kiezen, welk loket zij wil len benutten en eventueel op hun beurt voor het desbetref fende loket wachten. Indien de kassier assistentie heeft, dan zou mogelijk aan beide loketten tegelijk kunnen worden geholpen, waarbij de kassier zal moeten uitmaken, aan welk loket hijzelf en aan welk loket de assistent kan helpen. In de meeste gevallen zal dan blijken, dat het „gesloten" loket de meeste aandacht van de kassier zal vragen. Op deze tentoonstelling werden een 21-tal ontwerpen geëxposeerd. De jury had zich niet bepaald tot het geven van een rangorde, doch had deze rangorde ook gemoti veerd. Uit de diverse opmerkingen nemen wij het volgende over: 1. Er werd niet steeds voldoende rekening gehouden met een juiste lichtval. 2. De bewoonbaarheid en bruikzaamheid van een pand werd wel eens opgeofferd aan het uitwendige aspect. 3. De vormgeving zowel van de „gesloten" als van de „open" loketten liet veel te wensen over. Het gebruik van „schuifloketten" werd veroordeeld. 4. Er bestond niet steeds een voldoende overzicht vanuit het privé-kantoor van de kassier over hef kantoor en de lokeffen. Ook was de verbinding van het privé-kantoor met hef administratiekantoor niet altijd even ideaal. 5. Vanuit hef administratiekantoor behoort een gemakkelij ke en korte verbinding te bestaan met de archiefruimte. 6. In enkele gevallen werd teveel ruimte opgeofferd aan portalen en gangen. 7. Er werd niet steeds voldoende de nadruk op gelegd, dat het kantoor hoofdzaak en de kassierswoning bijbehorend was. De ingang van het kantoor dient onder meer mo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 35