9184 wordt op een te groot gedeelte van de tijd van de kassier beslag gelegd en ook voor de wachtende cliënten is een dergelijke methode van afwerking zeer tijdrovend. Wij kennen een boerenleenbank, waar steeds een druk zittingbezoek was. De cliënten werden mannetje voor man netje in het kantoor geholpen. Dit veroorzaakte, dat men dikwijls 1 a 2 uur moest wachten voordat men aan de beurt was, met als resultaat, dat het zittingbezoek terugliep en men zich tot andere instanties ging wenden voor de afwikkeling van zaken, die eigenlijk bij de boerenleenbank thuis hoorden. Gelukkig nog niet te laat is men er toe overgegaan het kantoor te verbouwen en er loketten in te richten. Nu zijn wachttijden van 10 minuten het maximum en komen de cliënten weer graag bij deze boerenleenbank. Dit wil nu weer niet zeggen, dat het voor alle boeren leenbanken doelmatig zal zijn om loketten in te richten. Wanneer het zittingbezoek nog zo gering is, dat de bezoe kers niet vaak en nimmer lang behoeven te wachten, biedt het meer persoonlijke en vertrouwelijke contact van tegen over elkaar aan bureau of tafel gezeten te zijn, meer voor delen dan de zakelijker en snellere afwikkeling aan een loket. Men moet er echter steeds aan denken, dat de tijd, die deze meer vertrouwelijke behandeling vergt, niet alleen die is van de kassier en van de cliënt, doch ook die van de wachtenden in portaal, gang of wachtkamer, leder weet voor zichzelf hoe lang wachten duurt. Verplaats Uzelf dan eens in de gedachten van hen, die in een vaak tochtige en koude ruimte hun beurt moeten af wachten, terwijl binnen rustig over koetjes en kalfjes ge sproken wordt. Ook bij loketbehandeling kan het vertrouwelijke karakter bewaard blijven. Men kent namelijk de z.g. ,,open en „ge sloten" loketten, waarvan onderstaand tekeningen voor komen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 36