9140 gen van kassiers kunnen wij ons niet voorstellen. Mocht het echter voorkomen, of men zou slechts denken dat dit het geval zou zijn, dan zou de G. A. der bank vermoedelijk be tere diensten kunnen bewijzen dan de organisatie. Punt 6. Zouden de kassiers genegen zijn om regelmatig 20-30 of meer km. te reizen om de vergadering van hun vakorganisatie bij te wonen? Hieraan zal toch niet te ontko men zijn, als men tenminste een behoorlijk getal aanwezigen wil hebben. Wij menen dit toch wel sterk te moeten betwij felen. Nu het argument standsorganisatie van kerkelijk oogpunt uit bezien vervalt, zien wij voor een vakorganisatie weinig kans van slagen. Gelukkig is hef niet zo dat wij een strijd organisatie nodig hebben om voor onze rechten op te komen. Misschien denkt het merendeel onzer collega's er anders over of stellen de feiten ons in het ongelijk, maar organi seren om een organisatie, daar voelen wij toch niets voor. Anderszijds zou het misschien wenselijk zijn, dat er een college zou bestaan dat de kassiers zou kunnen vertegen woordigen en wat desnoods de naam van organisatie zou kunnen dragen. Voor diegenen kan het volgende dan een idee zijn. Voor meer contact met de collega's zouden wij de praat avonden van 810 kassiers kunnen aanbevelen. Hier be hoeft geen grote afstand naar een vergaderplaats te worden afgelegd, datum en uur kunnen gemakkelijker bepaald wor den op de tijd die de meesten het best geschikt lijkt, men spreekt gemakkelijker en vrijer dan op grote bijeenkomsten, terwijl zij zeer leerzaam zijn. Zou een bezoek aan de C.C.B. van groepjes van 810 personen ter bezichtiging van de moderne kantoormachines en a.h.w. de keuken van de C.C.B. niet zeer nuttig zijn? Voor een vertegenwoordigend lichaam stellen wij ons een systeem van vertrouwensmannen voor, welke b.v. voor 3 jaren worden gekozen in de plaatsen waar de najaarscursus gehouden wordt en voor het rayon dat daar uitgenodigd is. Dit zouden er dan in totaal misschien 15-20 zijn, die de kas siers bij de C.C.B. of waar nodig zouden kunnen vertegen woordigen. In gevallen waar anders een kassier een beroep zou doen op zijn organisatie, zou hij nu de hulp van de ver trouwensmannen in zijn rayon kunnen inroepen, die het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 64