8966 hiervan is het wenselijk het bedrag direct in het dagboek te noteren en onmiddellijk op de hiervoor bestemde plaats op te bergen. Indien de cliënt het bedrag niet juist kan opgeven en bij „rommelig" geld moet men steeds twee keer tellen. Bij de C.C.B. zijn verkrijgbaar z.g. specificatieblocs. Op een dergelijk formulier kunt U, wanneer hef bedrag van enige importantie is of aanleiding tot vergissingen zou kunnen ge ven, de naam van de cliënt en de specificatie van het bedrag vermelden. Indien dan na de zitting bij hef opmaken der kas een verschil geconstateerd wordt, kan worden nagegaan in welke coupures het verschil zit, hetgeen de opsporing van hef verschil vergemakkelijkt. Bij disposities geldt hetzelfde als hierboven reeds gesteld werd. Wanneer men uitbetaalt, dient echter steeds 2 keer geteld te worden. De invulling van een specificatieformulier is ook hier ge wenst. In de practijk blijkt, dat de hieraan bestede moeite niet te vergeefs is. Om bij verschillen te allen tijde de cou pure-controle te kunnen doorvoeren is het zelfs noodzake lijk om bij iedere storting, dispositie of geldwisseling een specificafieformulier te gebruiken en volledig in te vullen. Hef bewaren van kasgeld: De beste bewaarplaats voor het kasgeld is nog steeds een goed afgesloten inbraak- en brandvrije brandkast. Ook op deze plaats mogen de Beheerders nog eens aangespoord worden zich tot de Centrale Bank te wenden, indien men de kwaliteit van de brandkast niet geheel meer vertrouwt. Door de C.C.B. zal dan een en ander worden nagegaan en er zal een deskundig advies worden gegeven waf te doen staat. Wij zijn nog wel eens tegengekomen, dat de kassier een brandkast zonder lettercombinatie (of een met een letter combinatie zonder deze in werking te hebben gesteld) prachtig op slot had achtergelaten, doch de sleutels lagen nog op het schrijfbureau. In zo'n geval kan men het kasgeld evengoed op de tafel laten liggen. Ook wanneer er cliënten in het kantoor zijn en de kassier moet zich even uit dit kantoor verwijderen, is hef geen blijk van wantrouwen tegenover deze cliënten, indien men het geld in de brandkast legt, deze op slot doet en de sleutels meeneemt. Dit kan door iedereen slechts gewaardeerd wor-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 34