8911 dit punt enige opmerkingen van algemene aard heeft ge maakt. Wij willen thans op de eerste plaats een samenvatting ge ven van hetgeen ten aanzien van de komende schadever goeding op grond van de uiteenzettingen van de Regering kan worden verwacht, terwijl wij vervolgens daaraan nog een beschouwing willen verbinden: A. Overzicht van de thans bekende gegevens: Wij willen voorop stellen, dat de Overheid niet de enige is, die tot schadevergoeding wordt geroepen. Naast haar staat het Nationaal Rampenfonds, dat in nauwe samenwer king met de Overheid zijn taak zal vervullen. Los van de Overheid en het Nationaal Rampenfonds zullen vele verze keringsmaatschappijen uitkeringen moeten verrichten. Vele opstallen en inboedels in het getroffen gebied zijn tegen stormschade verzekerd. Hoewel het in vele gevallen niet goed mogelijk zal zijn te bepalen in hoeverre de schade een gevolg is van de storm dan wel van de overstroming, kan veilig worden aangenomen, dat uit hoofde van storm schade in de getroffen gebieden belangrijke bedragen kun nen worden geclaimd. Daarnaast komt op sommige polissen een z.g. uitgebreide gevaren-clausule voor, waaronder de schaden tengevolge van dijkdoorbraak en overstroming in het ene geval wel en in het andere geval niet zullen zijn be grepen. In sommige polissen wordt de schade door over stroming verzekerd tot een bepaald percentage van het ver zekerde bedrag. De percentages van 5 en 10% zijn hierbij gangbaar. Ook de polissen van enige onderlinge molest ver zekeringsmaatschappijen geven een zeer beperkte dekking voor schade tengevolge van overstroming. Daarnaast zullen de verzekeringsmaatschappijen in vele gevallen moeten betalen voor door hen afgesloten verzeke ringen op vervoermiddelen, transporten, huizen in aanbouw, scheepswerven en havenwerken. De getroffenen zullen zich mef hun polis fot een verzeke- ringsdeskundige moefen wenden om te laten nagaan in hoe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1953 | | pagina 23