8911
dit punt enige opmerkingen van algemene aard heeft ge
maakt.
Wij willen thans op de eerste plaats een samenvatting ge
ven van hetgeen ten aanzien van de komende schadever
goeding op grond van de uiteenzettingen van de Regering
kan worden verwacht, terwijl wij vervolgens daaraan nog
een beschouwing willen verbinden:
A. Overzicht van de thans bekende gegevens:
Wij willen voorop stellen, dat de Overheid niet de enige
is, die tot schadevergoeding wordt geroepen. Naast haar
staat het Nationaal Rampenfonds, dat in nauwe samenwer
king met de Overheid zijn taak zal vervullen. Los van de
Overheid en het Nationaal Rampenfonds zullen vele verze
keringsmaatschappijen uitkeringen moeten verrichten.
Vele opstallen en inboedels in het getroffen gebied zijn
tegen stormschade verzekerd. Hoewel het in vele gevallen
niet goed mogelijk zal zijn te bepalen in hoeverre de schade
een gevolg is van de storm dan wel van de overstroming,
kan veilig worden aangenomen, dat uit hoofde van storm
schade in de getroffen gebieden belangrijke bedragen kun
nen worden geclaimd. Daarnaast komt op sommige polissen
een z.g. uitgebreide gevaren-clausule voor, waaronder de
schaden tengevolge van dijkdoorbraak en overstroming in
het ene geval wel en in het andere geval niet zullen zijn be
grepen. In sommige polissen wordt de schade door over
stroming verzekerd tot een bepaald percentage van het ver
zekerde bedrag. De percentages van 5 en 10% zijn hierbij
gangbaar. Ook de polissen van enige onderlinge molest ver
zekeringsmaatschappijen geven een zeer beperkte dekking
voor schade tengevolge van overstroming.
Daarnaast zullen de verzekeringsmaatschappijen in vele
gevallen moeten betalen voor door hen afgesloten verzeke
ringen op vervoermiddelen, transporten, huizen in aanbouw,
scheepswerven en havenwerken.
De getroffenen zullen zich mef hun polis fot een verzeke-
ringsdeskundige moefen wenden om te laten nagaan in hoe-