8831 de plaatselijke bank, om tenslotte, door geven en nemen, de meest bevredigende oplossing te verkrijgen. Om een voorbeeld te noemen: het apparaat aan de schrijf machine is, voor een ander doel, geprobeerd en mislukt. De tormulieren, die 's-Hertogenbosch propageert, waren voor een jaar of zes, zeven in gebruik en zijn afgeschatt. Dit is blijkbaar een jongere kassier, die dit niet wist, wat hem niet kwalijk genomen kan worden. Het AA1/2/3 tormulier vindt men ook in Eindhoven min ot meer afgrijselijk en men is inderdaad bezig een meer ge schikt tormulier te ontwerpen. Maar U zult het met Uw redacteur eens zijn dat, als elke kassier de naar zijn eigen overtuiging beste manier zou kie zen, er bij de C.C.B. een allegaartje zou binnenkomen, waar mede men geen raad zou weten, ondanks alle goede bedoe lingen. Toch wordt van alle opmerkingen der kassiers nota geno men en van elke kleinigheid wordt onderzocht ot het dienstig is en past in het grote raderwerk. Meen dus nooit dat Uw schrijven tevergeets is geweest. Men kan aan de C.C.B. z.g. lijstopdrachten verstrekken, mits een dergelijke lijst slechts betrekking heeft op één cliënt. Men ontvangt dan echter slechts één debetnota voor hef totaal der lijst. Dit heeft voor- en nadelen, die voor de hand liggen en dus niet worden besproken. De hoofdzaak is echter, dat men zo weinig mogelijk werk dient te scheppen. Als men bij de cliënt begint, dan doet deze feitelijk het werk, wanneer hij een formulier AA1 en AA2 in goede staat aflevert. Men kan op de cliënt echter niet veel vertrouwen; dit leert de ervaring. Dan moet de kassier deze taak overnemen. De kassier is in staat om be hoorlijk werk te leveren en dus moet hij voor de centrale in de bres springen. Hij gaat een formulier AA2 invullen en piekfijn getypt afleveren. Maar nu doet die kassier eigen lijk iets te weinig, want door het gebruik van een paar vel letjes carbon kan hij ook de centrale nog wat werk uit han den nemen. Hij maakt het AA2, of iefs anders, b.v. in drie voud en de centrale behoeft duizenden formuliertjes per dag niet meer over te makenl Door een simpel werkje van bijna 600 kassiers, een grote werkbesparing bij de C.C.B. Nu kunnen sommigen zeggen, dat Uw redacteur zich aar-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1952 | | pagina 41