8342
a. bepalingen nopens de minimale omvang der liquide mid
delen of van bepaalde onderdelen dier middelen, in ver
houding tot de toevertrouwde gelden of bepaalde on
derdelen van die gelden;
b. bepalingen nopens de maximale omvang der credietuif-
zettingen of beleggingen of bepaalde onderdelen daar
van, al dan niet in verhouding tot het eigen vermogen of
in verhouding tot de toevertrouwde gelden of van be
paalde onderdelen van die gelden;
c. het verbod of de beperking van het verlenen van be
paalde soorten of vormen van crediet of van credieten,
die een bepaalde omvang te boven gaan. Ook kan daar
bij de crediefgeving worden afhankelijk gesteld van de
voorafgaande toestemming van De Nederlandsche Bank.
In de opsomming van de inhoud der sociaal-economische
voorschriften ontbreken: het verbod of de beperking van het
verrichten van bepaalde soorten of vormen van beleggingen
of van beleggingen, die een bepaalde omvang overtreffen.
Volgens de procedure der sociaal-economische voorschriften
kan derhalve geen qualitatieve controle op de beleggings
uitzettingen worden ingevoerd. Indien m.a.w. De Nederland
sche Bank toch een qualitatieve controle op de beleggingen
zou willen invoeren, zou zij daarbij de procedure van art. 11
moeten aanpassen. Het belang daarvan zal zo aanstonds blij
ken, indien wij deze procedure bespreken.
4. In artikel 11 wordt de bevoegdheid van De Nederland
sche Bank geregeld om aan de geregistreerde credietinstel-
lingen algemene voorschriften voor haar bedrijfsvoering te
geven in het belang van de solvabiliteit en de liquiditeit de
zer instellingen. Ook voor deze z.g. bedrijfs-economische
voorschriften geldt, dat zij slechts kunnen worden gegeven
na overleg met de daarbij betrokken, door de Minister van
Financiën aangewezen representatieve organisaties.
De bedrijfs-economische voorschriften zijn eveneens onder
worpen aan de goedkeuring van de Kroon. Nu komt echter
het verschil in de procedure. De Kroon kan n.l. slechts dan
overgaan tot goedkeuring van een bedrijfs-economisch alge
meen voorschrift, indien de meerderheid van een voor ieder
van de groepen van crediefinstellingen in het leven te roe-