8341 punt, anderzijds. Het sociaal-economisch aspect wordt in arti kel 10 van het wetsontwerp omschreven als de uitvoering van de taak, welke in artikel 9 eerste lid van de Bankwet 1948 aan De Nederlandsche Bank is opgelegd. Deze taak bestaat in de regulering van de waarde van de Nederlandse geld- eenheid. Alnaargelang het nu erom gaat om in de algemene voorschriften aan de geregistreerde credietinstellingen de algemeen economische en monetaire taak van De Neder landsche Bank ten uitvoer te brengen, dan wel het erom gaat om door dergelijke algemene voorschriften de solvabiliteit en de liquiditeit der geregistreerde credietinstellngen veilig te stellen, is zowel de procedure voor de totstandkoming van deze algemene voorschriften als de inhoud, die daarin kan worden neergelegd, verschillend. Algemene voorschriften van sociaal-economische strekking kunnen door De Nederlandsche Bank slechts worden gege ven na overleg met de daarbij betrokken door de Minister van Financiën aangewezen representatieve organisaties. Wij vertrouwen dat de beide Centrale Banken als zodanige re presentatieve organisaties voor het landbouwcredief zullen worden aangewezen. Dergelijke sociaal-economische voor schriften, waarover derhalve eerst het oordeel van de even- genoemde representatieve organisaties moet worden ge vraagd, zijn vervolgens onderworpen aan de goedkeuring van de Kroon, de Bankraad gehoord. De Bankraad kan gun stig of ongunstig over de inhoud van de sociaal-economische voorschriften adviseren. Luidt het advies van de Bankraad over deze inhoud gunstig, dan treden deze in werking krach tens het Koninklijk Besluit, waarbij ze zijn goedgekeurd. Luidt evenwel het advies van de Bankraad ongunstig, dan moet door de Regering binnen 3 maanden na het in werking treden van het besluit, waarbij zodanige algemene voor schriften in afwijking van het advies van de Bankraad werden goedgekeurd, door de Staten Generaal bij wet worden be krachtigd. Wordt dit wetsvoorstel door een van de beide Kamers der Staten Generaal verworpen, dan wordt het Ko ninklijk Besluit ingetrokken en vervallen derhalve de reeds afgekondigde sociaal-economische voorschriften. De inhoud van de sociaal-economische algemeene voor schriften is beperkter dan die van de bedrijfs-economische voorschriften. Zij kunnen inhouden:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1951 | | pagina 11