8341
punt, anderzijds. Het sociaal-economisch aspect wordt in arti
kel 10 van het wetsontwerp omschreven als de uitvoering van
de taak, welke in artikel 9 eerste lid van de Bankwet 1948
aan De Nederlandsche Bank is opgelegd. Deze taak bestaat
in de regulering van de waarde van de Nederlandse geld-
eenheid. Alnaargelang het nu erom gaat om in de algemene
voorschriften aan de geregistreerde credietinstellingen de
algemeen economische en monetaire taak van De Neder
landsche Bank ten uitvoer te brengen, dan wel het erom gaat
om door dergelijke algemene voorschriften de solvabiliteit
en de liquiditeit der geregistreerde credietinstellngen veilig
te stellen, is zowel de procedure voor de totstandkoming
van deze algemene voorschriften als de inhoud, die daarin
kan worden neergelegd, verschillend.
Algemene voorschriften van sociaal-economische strekking
kunnen door De Nederlandsche Bank slechts worden gege
ven na overleg met de daarbij betrokken door de Minister
van Financiën aangewezen representatieve organisaties. Wij
vertrouwen dat de beide Centrale Banken als zodanige re
presentatieve organisaties voor het landbouwcredief zullen
worden aangewezen. Dergelijke sociaal-economische voor
schriften, waarover derhalve eerst het oordeel van de even-
genoemde representatieve organisaties moet worden ge
vraagd, zijn vervolgens onderworpen aan de goedkeuring
van de Kroon, de Bankraad gehoord. De Bankraad kan gun
stig of ongunstig over de inhoud van de sociaal-economische
voorschriften adviseren. Luidt het advies van de Bankraad
over deze inhoud gunstig, dan treden deze in werking krach
tens het Koninklijk Besluit, waarbij ze zijn goedgekeurd.
Luidt evenwel het advies van de Bankraad ongunstig, dan
moet door de Regering binnen 3 maanden na het in werking
treden van het besluit, waarbij zodanige algemene voor
schriften in afwijking van het advies van de Bankraad werden
goedgekeurd, door de Staten Generaal bij wet worden be
krachtigd. Wordt dit wetsvoorstel door een van de beide
Kamers der Staten Generaal verworpen, dan wordt het Ko
ninklijk Besluit ingetrokken en vervallen derhalve de reeds
afgekondigde sociaal-economische voorschriften.
De inhoud van de sociaal-economische algemeene voor
schriften is beperkter dan die van de bedrijfs-economische
voorschriften. Zij kunnen inhouden: