8129 pondentie, zeer waarschijnlijk komen en wij zijn er van over tuigd dat hetgeen straks uit de bus komt, voor een groot deel zal beantwoorden aan de geuite wensen. De kassier uit Uitgeest snijdt een andere kwestie aan en schrijft ons: Tweemaal in de maand word ik min of meer onaangenaam verrast met een gekleurd velletje papier, afkomstig van onze C.C.B., welk velletje mij het verzoek brengt, toch vooral niet te vergeten de afrekening vacantiebonnen of premiezegels tijdig in te dienen. Toen ik dit memorandum voor de eerste maal ontving, vond ik het vrijwel overbodig. Immers, welke kassier zou niet kunnen onthouden dat twee maal per maand een afrekening moest worden ingediend? Tot ik op een zekere keer toen het betreffend memorandum niet aan mij was toegezonden, van de C.C.B. de mededeling moest ontvangen dat mijn afrekening niet was inge komen. De schaamte over zulk een vergissing, of liever vergeet achtigheid, bracht me tot nadenken hoe zulks in de toekomst zon der mankeren vermeden kon worden. Ik geloof een vrij goede methode daartoe te hebben gevonden en wil U daarom van mijn bevindingen op de hoogte brengen, omdat het misschien een tip voor alle collega's kan zijn. En misschien komen we dan binnen afzienbare tijd tot het resultaat dat we niet meer middels een memorandum aan onze plicht behoeven te worden herinnerd. Indien ik op het einde der maand of in het midden ervan, respectievelijk de afrekening premiezegels of vacantiebonnen in orde maak, breng ik het eindsaldo met de specificatie meteen over naar een nieuw afrekening-formulier. Immers het eindsaldo van een voorafgaande maand is gelijk aan het beginsaldo van een volgende periode. Ik leg dit nieuwe formulier in mijn mandje voor „onafgewerkte post en stukken" en wel meestal onderaan. In dit mandje bevindt zich namelijk al mijn af te werken post en wel in chronologische volgorde (in volgorde van datum der ver zending). Deze volgorde bewaar ik angstvallig. En elke dag doet een oogopslag in mijn mandje mij weten welke stukken die dag afgewerkt en verzonden moeten worden. Zo komt ook maande lijks automatisch op de juiste datum de te verzenden zegel- en bonnenafrekening op de juiste datum boven te liggen, wordt dan afgewerkt en verzonden. Indien alle kassiers deze methode eens gingen volgen, geloof ik wel, dat de altijd tijd- en vaak portirovende verzending van memorandi door de C.C.B. achterwege zal kunnen blijven. Onze collega heeft gelijk. Eigenlijk zouden we er niet meer over behoeven te zeggen. Maar stel dat 75°/o van de kas siers zijn voorbeeld zouden volgen, ik noem dit reeds een hoog percentage, dan zou de C.C.B. elke maand op 25°/o van het aantal afrekeningen zitten te wachten, met het gevolg dat de vertraging daardoor ontstaan meer moeilijkheden zou opleveren dan het verzenden der memo's veroorzaakt. De C.C.B. die dikwijls aangewezen is op de zin voor stipt heid der kassiers, b.v. bij het verwerken dezer afrekeningen, verder van maandstaten, dagboekvellen enz., heeft daar m.i.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1951 | | pagina 63