8127 UIT DE ORGANISATIE. Van kassier tot kassier. Als deze regelen U onder de ogen komen, collega's, dan zal de winter wel gevlucht zijn voor de lentelucht en moge lijk zal de schoonheid van het landschap, met zijn bloeiende vruchtbomen of bloembollen U méér trekken dan de pro zaïsche ontboezemingen van Uw medebroeders in het kas siersambt. Laat het één U echter niet verhinderen hef andere te doen en tracht tussen Uw werk en uitstapjes in God's vrije natuur, nog een ogenblikje Uw aandacht te bepalen bij de problemen die U in deze rubriek worden voorgezet of schrijf ook eens een briefje om de gang erin te houden. Voor ditmaal is er weer volop copy en we beginnen met een brief, die vrijwel analoog is aan het betoog van het „hulpie" van Hoogerheide, welke brief wij om deze reden dan ook bekorten: De kassier van Bergen op Zoom voelt ook veel voor een „pa pieren geheugen" en schrijft: Hef is mij meermalen overkomen dat ik bij een of andere bijzondere aanvraag van een der cliënten aan het loket, de inlichtingen niet direct volledig kon verstrekken. Betrof het een belangrijke of dringende zaak, dan belde ik even de C.C.B. op, ofwel ik vroeg schriftelijk om de nodige inlichtingen. In het antwoord van de C.C.B. vond ik dan dikwijls de vermel ding dat het gevraagde te lezen was in circulaire nr. zoveel. Overtuigd dat de C.C.B. daarmede niets onaangenaams bedoelt, voel ik mij echter toch niet prettig, want m.i. lag er duidelijk en terecht in: als je de circulaires allemaal goed gelezen had dan was het navragen overbodig geweest. Voorop zij gesteld dat door mij alle circulaires bij binnenkomst worden gelezen en zorgvuldig bewaard. Alle collega's zullen het echter wel met mij eens zijn dat er vooral de laatste jaren veel circulaires uitkomen met allemaal noodzakelijke gegevens over alle mogelijke onderwerpen, genummerd, ongenummerd, gemerkt met letters, afdelingen enz. Al deze voorschriften in het hoofd houden is niet doenbaar. En nu is het voor mij altijd nog een vraagstuk, hoe ik deze bescheiden moet opbergen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen overzichtelijk systeem hiervoor kunnen vinden. Heeft de C.C.B. hiervoor misschien een goed opbergsysteem of kan de een of andere kassier mij misschien een goed middel aan de hand doen? Is het niet mogelijk om alle voorschriften fe geven in de vorm van b.v. de losbladige belastingwetgeving? Te verdelen in ver schillende hoofdrubrieken, die steeds kunnen worden aangevuld met losse blaadjes, bij wijzigingen of aanvullingen? Een dergelijk boek zou door de kassiers in een vrij uurtje met ambitie worden bestudeerd, met als gevolg dat hij zijn cliënten steeds direct volledig zou kunnen inlichten, hetgeen ook naar buiten een goede indruk zou maken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1951 | | pagina 61