8036
het krachtens de Europese Betalingsunie recht had, reeds ge
heel opgenomen en heett verder het bijzondere crediet van
ruim 450 millioen gulden, dat het van deze organisatie ont
ving, al grotendeels, misschien wel volledig verbruikt. Boven
dien heett het sedert het midden van vorig jaar voor onge
veer 500 millioen aan goud ot dollars aan de Betalings
unie moeten betalen.
De situatie is zeer ernstig. Als voor deze moeilijkheden
geen oplossing gevonden wordt, is het einde van de Euro
pese Betalingsunie in zicht en dit zal ook betekenen een mis
lukking van de politiek van de Marshall-landen tot verruiming
en vergemakkelijking van het onderling handelsverkeer. Zo
zal b.v. Nederland, wanneer de mogelijkheden van export
naar Duitsland zouden ineenschrompelen, al spoedig ge
dwongen zijn maatregelen te treften tot beperking van de
invoer uit Duitsland èn uit andere landen. En dit zou weer
een ander land kunnen nopen tot het tretfen van dergelijke
maatregelen, enz.
In Duitsland en in Parijs wordt momenteel onderzocht, op
welke wijze deze crisis kan worden opgelost Het zal er waar
schijnlijk wel op uitdraaien, dat Duitsland een extra-crediet
ot dollarhulp zal ontvangen, dat verschillende Marshall-lan
den hun invoer uit Duitsland zullen vergroten èn dat West-
Duitsland zelt gepaste maatregelen treft om het tekort op zijn
betalingsbalans te verkleinen. Voor ons land is van groot be
lang, via welke methoden Duitsland zal trachten dit te be
reiken. Zou de weg gekozen worden van een rechtstreekse
beperking van de invoer (b.v. door het vaststellen van krap
pe invoercontingenten), dan zou dit voor bepaalde Neder
landse producten zeer ernstige gevolgen kunnen hebben.
Men denke in dit verband b.v. aan onze tuinbouwexporf.
Als West-Duitsland een klein invoercontingent zou vaststel
len voor Nederlandse groenten en fruit, zullen de Duitse
tuinders hun producten veel gemakkelijker kunnen afzetten en
zij zullen dan hun productie nog verder gaan uitbreiden met
alle gevolgen van dien voor onze export in de komende ja
ren. Zou Duitsland de binnenlandse koopkracht beperken
(b.v. via belastingen, credietbeperking, enz.) en de invoer
betrekkelijk vrij laten, dan zal de import wel worden afge
remd (minder koopkracht!), doch dan kunnen de Neder-