8034
ton suiker importeren, zulks om de behoeften van de binnen
landse consument en van de exportindustrie te dekken, welke
suiker als grondstof gebruikt (chocolade, gesuikerde melk
producten, enz.). De importsuiker is ondanks een zeer goede
suikeroogst op de wereldmarkt duur en moet bovendien
weer in dollars worden betaald. Een uitbreiding van de sui-
kerbietenverbouw acht de Regering dan ook zeer gewenst.
En mede met het oog hierop evenwel ook omdat de pro
ductiekosten gestegen zijn is de suikerprijs verhoogd tot
45,per 100 kg., hetgeen het de suikerfabrieken moge
lijk maakt aan de boeren voor hun suikerbieten een prijs te
betalen, welke enige guldens hoger ligt dan voor de suiker
bieten van oogst 1950 werd betaald.
Waarschijnlijk zal het suikerbieten-areaal worden uitge
breid, hoogstwaarschijnlijk echter niet in belangrijke mate.
Op welke bedrijven zou deze uitbreiding moeten plaats vin
den (bietenmoeheid!)? zullen er voldoende arbeidskrachten
zijn voor het rooien, zal de capaciteit van de suikerfabrieken
groot genoeg zijn om de suikerbieten van een aanzienlijk
groter areaal tijdig te verwerken? Import van een groot
kwantum suiker zal dus voorlopig nog wel noodzakelijk blij
ven, tenzij de verhoging van de consumentenprijs van suiker
met 15 ct. per kg. het suikerverbruik flink zou afremmen.
Veevoederprijzen.
Deze prijsverhoging van de suiker was de eerste stap op de
weg van verdere afschaffing of vermindering van de subsi
dies, welke via het Landbouwegalisatiefonds op verschillen
de producten zoals broodgraan, veevoeder, suiker, consump-
tiemelk en margarine worden verleend om de prijzen van de
consumenten op een laag peil te houden. De precaire positie
van onze schatkist maakt het noodzakelijk, dat tenminste een
aanmerkelijk deel van deze subsidies op korte termijn moe
ten verdwijnen; hierop werd reeds in vorige Mededelingen
gewezen.
Een van de eerste daden van het nieuwe Kabinet is ge
weest de subsidie op veevoeder drastisch te verlagen. Op
ingevoerd voergraan werd door de Overheid een subsidie
verleend, welke gemiddeld zeker 12,per 100 kg. be
draagt. De voorbode van deze subsidie-verlaging was, dat