7956
welke niet over het Ministerie van Voedselvoorziening loopt,
werd ook op verschillende manieren belemmerd. Duitsland
kwam, nadat de Europese betalingsunie tot stand gebracht
was, al spoedig in moeilijkheden en beperkte de invoer van
agrarische producten: vooral onze tuinders en fruittelers wer
den hiervan de dupe. België legde aan de invoer van Neder
landse agrarische producten allerlei bezwaren in de weg,
vooral met betrekking tot groenten en fruit. Wel moet wor
den erkend, dat het recht van preferentie voor ons land van
grote betekenis is gebleken. Wanneer België een tekort aan
land- en tuinbouwproducten had en Nederland deze kon
leveren, werden ze ook uit ons land betrokken; zulks heeft
vooral betekenis voor onze zuivelproducten: boter, kaas,
room, condens, enz.
Bij de prijspolitiek van de Overheid ten aanzien van de
landbouw speelden allerlei factoren een belangrijke rol, niet
alleen de productiekosten en afzetmogelijkheden, doch ook
de invloed op de kosten van levensonderhoud, de omvang
van subsidies op agrarische producten, enz. Teneinde de
prijzen voor de consumenten te drukken werd de export
van verschillende producten, zoals consumptie-aardappelen,
varkensvlees en kaas, vooral d.m.v. exportheffingen afge
remd. Om deze reden werden ook maximumprijzen vastge
steld voor consumptie-aardappelen. Het hoofdmotiet voo'
de verlaging van de garantieprijs van de melk is zeker ge
weest de wens om de subsidie op de consumptiemelk te
verlagen.
Alles bij elkaar was 1950 voor de akkerbouw en eveneens
voor de veehouderij een betrekkelijk gunstig jaar, hoewel
niet voor alle akkerbouw- en veehouderijbedrijven (bedrij
ven, welke veel uien teelden, bedrijven, welke veel bonvrij
voer moesten aankopen, enz.). Voor de tuinbouw was 1950
niet over de gehele linie gunstig, speciaal omdat de oogst
overvloedig was en de uitvoermogelijkheden soms zeer be
perkt waren. Het is dan ook begrijpelijk, dat er voor bepaalde
tuinbouwproducten van de koude grond een beroep
gedaan werd op de Overheid.