7638
700 millioen. Voor dit bedrag, nog te vermeerderen met de
voor buitenlandse schuldatiossing en voor buitenlandse cre-
dietverlening benodigde bedragen zou wil een beroep
op inflatoire financieringsmiddelen (stijging bankbiljetten-
circulatie of tegoed van het Rijk bij de banken) vermeden
worden op de kapitaalmarkt dekking gevonden moeten
worden door plaatsing van langlopende leningen. Niet alleen
zo merkt de President op, zouden zeer bezwaarlijk zo om
vangrijke middelen daar te vinden zijn, maar bovendien zou
een zo groot beroep van de overheid op de kapitaalmarkt
de kapitaalvoorziening van het bedrijfsleven ernstig bedrei
gen. De conclusie luidt dan ook, dat onder de gegeven om
standigheden elke verdere verhoging van de Rijksuitgaven
uit monetair oogpunt volstrekt onverantwoord is en een
rechtstreekse bedreiging vormt voor de handhaving van de
waarde van de gulden.
Interessant zijn ook de beschouwingen, die zijn opgeno
men onder het hoofdstuk „Kapitaalmarkt en Geldmarkt". De
toevloed van zeer belangrijke bedragen aan spaargelden is
te vinden bij de levensverzekeringsmaatschappijen, waarvan
de productie aan verzekeringen op 1.782 millioen wordt
getaxeerd. Een tabel is opgenomen betreffende de stortingen
en terugbetalingen bij de Rijkspostspaarbank en Algemene
Spaarbanken, die voor de Rijkspostspaarbank hebben geleid
tot een netto-vermindering van spaargelden tof een bedrag
van 34 millioen en voor de Algemene Spaarbanken tot een
netto-toeneming van middelen met 41 millioen zodat
uiteindelijk een positief spaarsaldo werd verkregen van 7
millioen. In deze tabel zijn de cijfers omtrent de spaarbewe-
ging bij de boerenleenbanken niet opgenomen, om reden,
aldus het verslag, dat bij het samenstellen daarvan nog geen
gegevens aangaande de stortingen en terugbetalingen be
schikbaar zijn.
Hieraan kunnen wij evenwel toevoegen, dat het totale
spaartegoed bij de boerenleenbanken in 1949 toegenomen is
met 56 millioen, waarin de bijgeschreven rente is verwerkt.
Tot slot vermelden wij, dat, zoals gebruikelijk, wederom
twee tabellen zijn opgenomen, die de gecombineerde cijfers
exclusief renfe.