7613 lijken. Hierdoor worden in de huidige opzef van hef prijzen- beleid „basisprijzen" vastgesteld voor enkele belangrijke veredelingsproducten, waarvan de veredeling hetzij in de landbouw plaats vindt, zoals bij melk en bacon, of buiten de landbouw, zoals bij aardappelmeel, suiker, tarwemeel en bloem, oliën en vetten, terwijl de prijsvorming in de vroe gere productiestadia word! vrijgelaten. Een tweede belangrijke peiler in hef markt- en prijsbeleid is de scheiding tussen de binnenlandse- en de wereldmarkt. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van het stelsel van heffingen en toeslagen aan de grens. Dit stelsel komt in het kort hierop neer, dat onverschillig ot de handelsbeweging centraal plaats vindt dan wel via de handel, bij import heffingen of toesla gen worden opgelegd, resp. verleend, die het verschil in prijsniveau tussen de binnenlandse- en wereldmarkt opvan gen. Het verschil tussen de aankoopprijzen op de wereld markt en de „doorgeef" prijzen voor hef binnenland komt ten bate of ten laste van het landbouw-egalisatietonds. Bij export dienen de productiekosten wederom te worden in overeenstemming gebracht met de prijzen op de wereld markt. Het hiervoor uiteengezette stelsel vindt in beginsel toepas sing en wel in verschillende vormen ten aanzien van de granen en het veevoer. Voor die producten die weinig of geen steun ondervinden in het stelsel van de basisprijzen en waarvoor het reglementeren aan de grens van weinig betekenis is, bestaat een neiging via andere wegen tot een stabilisering van de prijsvorming te geraken, bijv. in de akkerbouwsector voor aardappelen en zaden. Waar deze behoefte aan prijsstabilisatie reeds lan ger bestaat, bijv. bij de tuinbouw, is deze ontwikkeling reeds verder voortgeschreden. Zij is daar geheel uit „eigen kring" voortgekomen (via privaatrechtelijke marktorganisaties) en is gebaseerd op de verplichting om de producten op de vei ling te brengen en op een systeem van fondsvorming door een toeslag op de veilingomzet; de fondsen worden benut om, indien de prijzen door een te groot aanbod dreigen in een te storten, door overneming van de producten uii de markt de prijzen op een zeker minimum te houden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1950 | | pagina 47