7559 Voordat nader op de ingekomen brieven wordt ingegaan, eerst een paar opmerkingen. U zult begrijpen dat het niet mogelijk is de brieven in hun geheel af te drukken. Daar voor zijn de beschouwingen vaak te uitvoerig en te eens luidend. Het essentiële, dus de kern, wordt er uitgelicht en ter kennis van de lezer gebracht. De naam van de bank wordt vermeld, tenzij de kassier er in zijn brief bezwaar te gen maakt. Daarna volgt een commentaar van de kassier redacteur, hetgeen echter niet zeggen wil dat de aangele genheid daarmede voldoende besproken is, want dan juist wordt van heren collega's verwacht dat zij hun zienswijze bekend maken. Kassier 's Hertogenbosch: U vraagt wie van wal steekt en dat zullen er als ik mij niet bedrieg, velen zijn. Waarom echter maakt U Uw naam en standplaats niet bekend? Men voert toch geen zakelijke correspondentie met iemand die men niet kent. Mij werd reeds gevraagd; zou 't wel 'ne kassier zijn? Tweedens, is de de wijze waarop hier contact wordt gelegd wel efficiënt? Kan niet méér worden bereikt met meerdere cursussen zoals deze reeds gebruikelijk zijn. Van de gelegenheid tot vragen stellen wordt daar steeds eeri druk gebruik gemaakt. Bovendien is mijn ervaring dat men met praten meer bereikt dan met schrijven. Bij schrifte lijke vragen kan men er zich zo gemakkelijk „uitpraten" zonder dat vragensteller direct kan repliceren. Collega, onder bepaalde omstandigheden verdient praten de voorkeur boven schrijven. Maar U weet dat er velen zijn die er moeilijk toe komen op een bijeenkomst iets te vra gen, omdat men b.v. niet gemakkelijk spreekt of bang is een „domme" vraag te stellen, met de directe publieke en vaak onaangename reactie daarop. Verder zijn de bijeenkom sten min of meer plaatselijk, met als aanwezigen vrijwel gelijk georiënteerden. Ons doel gaat verder; wij wensen een uit wisseling van gedachten over het gehele gebied der C.C.B. en in dit geval is schrijven meer efficiënt dan praten. Boven dien is het poneren van stellingen nog iets anders dan hef stellen van vragen. En waf mijn identiteit betreft, onze cor respondentie is niet zakelijk in de zin van „zaken doen".

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1950 | | pagina 33