7453
worden benoemd die ressorteren onder de Ministeries van
Financiën, van Wederopbouw en Volkshuisvesting of van
Landbouw, Visserij of Voedselvoorziening. Door deze bepa
ling wordt bereikt dat degenen die de Wet moeten toepas
sen, niet tevens zullen worden geroepen om de juistheid van
die toepassing te beoordelen. De rechtspositie van de oor
logsslachtoffers is dus versterkt.
(Wordt vervolgd).
Geleidelijke afschaffing van de Ondernemingsbelasting.
Zoals bekend is wordt de Ondernemingsbelasting gehe
ven naar twee grondslagen: de bedrijfsopbrengst en het
bedrijfskapitaal. De belasting naar de eerste grondslag is
afhankelijk van het bedrijfsresultaat; de belasting naar de
grondslag bedrijfskapitaal wordt echter in winst- en verlies-
jaren gelijkelijk geheven naar het in de onderneming gesto
ken kapitaal en moet dus ook bij tegenslag worden opge
bracht, hetgeen tegenwoordig een zware druk voor het be
drijfsleven betekent. Immers in de „goede" jaren werd de
vaste last betrekkelijk gemakkelijk gedragen. Echter nu de
na-oorlogse conjunctuur meer en meer ten einde loopt en
het bedrijfsleven hier te lande steeds grotere afzefmoeilijk-
heden ontmoet, terwijl uit technische en rentabiliteitsover
wegingen vernieuwing van bedrijfsuifrusting alsmede uit een
oogpunt van werkgelegenheid, vestiging van nieuwe be
drijven en uitbreiding van bestaande dringend noodzakelijk
zijn, heeft de Regering ten einde de fiscale druk te verlagen
bij Koninklijke Boodschap van 1 Juni 1949 aan de Tweede
Kamer cler Staten Generaal een wetsontwerp aangeboden
houdende wijziging van het Besluit op de Ondernemings
belasting 1942. De voornaamste wijziging, welke door de
Regering in dat wetsontwerp werd voorgesteld was de af
schaffing van grondslag bedrijfskapitaal. Blijkens het Voor
lopig Verslag was de grote meerderheid van de Tweede
Kamer echter van oordeel, dat de Ondernemingsbelasting
in haar geheel diende te verdwijnen, daar de voorgestelde
wijziging een te geringe verlichting voor het bedrijfsleven
betekende. Bovendien achtte men deze extra belasting van