7175
het herstel van economische vrijheid en de opheffing van de
nog steeds geldende distributievoorschriften.
Het is dus wel van belang, dat de overheid een zeer
voorzichtige geldpolitiek voert. Maar, zo zal men vragen,
waarom wel een onbeperkte inschrijving op investerings
certificaten en beleggingscertificaten en niet op beleg
gingsrekening. Men kan op beide manieren toch zijn ge
blokkeerd geld in 5 termijnen vrij maken. Er is echter een
principieel verschil. Bij uitbetaling door de bank van het
jaarlijks vrijgekomen gedeelte van de beleggingsrekening
wordt de totale geldhoeveelheid in het land groter. Dit is
bij verkoop van verhandelbaar geworden investeringscertifi
caten niet het geval. Immers het geld, dat men daarvoor ont
vangt wordt door de koper der certificaten betaald; hier is
dus enkel sprake van geldverplaatsing en niet van geldver-
meerdering.
Wij zullen dus moeten nagaan, of de verruiming van de
mogelijkheid tot plaatsing op beleggingsrekening zo ernstige
gevolgen heett in hef kader van de monetaire politiek, dat
deze niet mag worden toegestaan en of de verruiming soms
zodanige voordelen biedt, dat deze in aanzienlijke mate de
eventuele nadelen overtreffen.
Gaan wij hiertoe na, wat volgens de laatst bekende cijfers
naar beleggingsrekening is overgeboekt.
42 handelsbanken per 31 Mei 1948 47.6 millioen
op een totaal geblokkeerd tegoed per
31 Dec. j.l. van 1.286 milliard
boerenleenbanken per 30 Juni 1948 59 millioen
op een totaal geblokkeerd tegoed per
31 Dec. j.l. van 610 millioen
Rijkspostspaarbank
totaal geblokkeerd tegoed
per 31 Dec. j.l. 269 millioen
Particuliere Spaarbanken
totaal geblokkeerd tegoed
per 31 Dec. j.l. 239 millioen
508 millioen
Transporteren 106.6 millioen