7136
trekkers, die hun aanspraken reeds hebben zien verminderen
door vermogensaanwasbelasting, vermogensheffing ineens en
verlaging van de rentestand, welke maatregelen in ons land
verder zijn gegaan dan waar ook, en tenslotte een derde
groep, welke wordt gevormd door de consumenten, die prijs-
subsidies ontvangen en de genieters van door de Staat ge
financierde sociale voorzieningen. De opmerkingen door de
President over de laatste groep gemaakt achten wij van zo
danig belang, dat hier een letterlijke overneming op zijn
plaats is:
„Waf laatstgenoemde betreft, moeten bestaande rechten
„uiteraard gehandhaafd blijven en kan slechts gewaarschuwd
„worden tegen verder gaande verzwaring van lasten. Wat de
„genieters van de prijssubsidies betreft, is hef duidelijk dat
„van verkregen rechten van deze groep niet kan worden ge
sproken. De prijssubsidies vinden haar oorsprong in de
„landbouwcrisis-politiek. Zij droegen oorspronkelijk niet het
„karakter van een subsidie aan de verbruiker, maar van een
„uitkering aan de producent. Zij zijn in hef na-oorlogse be-
„leid overgenomen als bestanddeel van de loon- en prijs
politiek in de hoop dat zij een overbrugging zouden kunnen
„vormen naar een spoedig verwachte periode van lagere
„prijzen op de wereldmarkt, bij welker intreden zij automa
tisch zouden komen te verdwijnen. Deze hoop is niet ver
wezenlijkt. De basisprijzen waarbij de subsidies tof nihil
„zouden kunnen terugvallen, liggen ver beneden het peil
„waarbij onze eigen landbouw ooit een bestaan zal kunnen
„vinden; zij liggen ook ver beneden het peil dat binnen af
zienbare tijd op de wereldmarkt is te verwachten. De prijs
subsidies hebben daardoor een karakter van duurzaamheid
„gekregen dat nimmer bedoeld was."
Zeldzaam duidelijk wordt hier de betekenis der prijssub
sidies beschreven en aangegeven niet alleen wie de genie
ters daarvan zijn, te weten de consument en niet de produ
cent, maar ook welke bezwaren aan handhaving daarvan
verbonden zijn. Ook wordt nog er op gewezen, dat zij een
aanpassing in hef productieproces in de weg staan, die nood
zakelijk is indien de wereldmarktprijzen stijgen en daardoor
de invoer duurder wordt. Alsdan moet meer worden gepro-