MEDEDEEL1NGEN No. 306. AUG./SEPT. 1942 VAN DE COÖPERATIEVE CENTRALE BOERENLEENBANK TE EINDHOVEN Propaganda, Het is van groot belang, dat de beheerders en kassiers der boerenleenbanken ook in dezen abnormalen tijd actief zijn en de boerenleenbank-gedachte blijven pro- pageeren. Soms wordt wel eens de vraag gesteld, of het wel ge- wenscht is voor de boerenleenbank „reclame" te ma ken. „Reclame" in den commercieelen zin van het woord moet naar onze meening voor een boerenleen bank niet worden gevoerd. Een boerenleenbank is nu eenmaal geen bioscoop of iets dergelijks! Voor een boe renleenbank moet dan ook geen reclame worden ge maakt alsof zij een gewone handelszaak ware. Een boe renleenbank is een instelling op coöperatieven grond slag, gegrondvest dus op de gedachte van onderlinge samenwerking en hiervoor kan men wèl propaganda maken, maar geen reclame als voor een gewone han delszaak. Propaganda maken houdt in, dat men de men- schen overtuigt van het nut voor henzelf en voor hun medemenschen, mdien zij aan de boerenleenbank hun medewerking verleenen. Hoe moet men in een bepaald dorp propaganda ma ken voor de boerenleenbank? De beste manier van propaganda bestaat hierin, dat de boerenleenbank accuraat en goed beheerd en gead ministreerd wordt. Een flink Bestuur, een flinke Raad van Toezicht en een flinke Kassier ziedaar de beste aanbeveling. Maar daarnaast kan door het gesproken woord (bijv. (UITSLUITEND BESTEMD VOOR DE AANGESLOTEN BOEREN» LEENBANKEN)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1942 | | pagina 1