gevoel, werklust en werfkracht worden gevorderd. De kleine spaarder of voorschotnemer moet met evenveel toewijding worden geholpen als de groote. De geest van Raiffeisen, die op zoo begeesterende wijze het werk der boerenleenbanken heeft verbreid over de geheele beschaafde wereld, dient vaardig te blijven. Geen winst bejag zij het streven, doch allereerst het bewijzen van diensten. De kassier onthoude zich van partijdigheid, hij moet objectief en onbevangen zijn en houde zich buiten dorpsgeschillen. Mogelijk dat bij sommige lezers na al het vooraf gaande de uitroep wordt vernomen: „aan al deze eischen kan nauwelijks één mensch voldoen". Met dezen uitroep zijn wij het niet eens en wij hebben daar bij de ervaring aan onzen kant. De ondervinding heeft ons geleerd, dat in verleden en heden honderden kassiers van boerenleenbanken op redelijke wijze aan deze voorwaarden hebben voldaan. Juist omdat de overgroote meerderheid der zaakvoer ders onzer boerenleenbanken eraan voldoet, hebben wij recht van spreken. Beheerders, gij hebt het in de hand of Uwe bank in Uw dorpsgemeenschap een belangrijke taak te algemee- nen nutte vervult, ja dan neen. Bedenkt U goed, al vorens gij een kassier benoemt en hebt ge eenmaal een goeden kassier, steunt hem dan in elk opzicht door raad en daad! Winstbelasting. Het is ons gebleken, dat eenige boerenleenbanken den opgelegden aanslag in de winstbelasting hebben betaald, zonder er zich vooraf van overtuigd te hebben, of deze aanslag in overeenstemming is met de door ons gedane aangifte. Ter voorkoming van onaangenaamheden en vergissin- 6307

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1941 | | pagina 11