5005 „plaats gehad hebben, waardoor het mogelijk was, dat „de notulen, welke in dit geval niet door den kassier „werden bijgehouden, op uiterlijk zeer regelmatige „wijze de verleende voorschotten en credieten ver meldden, terwijl thans blijkt, dat enkele in feite niet „zijn verstrekt. Ze werden intusschen wel geboekt, ter- „wijl ook geteekende acten aanwezig waren en rente „en aflossing werden voldaan. „Bovendien is het voor ons tot heden een groot raad- „sel, dat op de controle-biljetten, welke in verscheidene „gevallen werden verzonden, nimmer eenige reclame „volgde. „Ook hiernaar wordt door de justitie een onderzoek „ingesteld. „De voornaamste lessen, welke de bestuurders uit „dit geval moeten trekken, zijn de volgende: 1. „Overtuigt U steeds nauwgezet van de juistheid „van de notulen. 2. „Vergeet nimmer het voorschrift, dat alle schuld- „bekentenissen en credietformulieren ten minste „ééns per jaar door het Bestuur in samenwerking „met den Raad van Toezicht, worden gecontro leerd. 3. „Controleert bij de maandelijksche controle ook „steeds en geregeld alle verleende voorschotten en „credieten en vergelijkt deze met dagboek en groot boeken. Wanneer ge dit steeds regelmatig doet en „ge geeft U daarbij ernstig rekenschap van de be sluiten die genomen zijn, dan kan een geval, als „in Doornspijk geschiedde, niet meer voorkomen. 4. „Eischt, dat de hoofden der rekeningen steeds vol ledig zijn ingevuld en dat daarin steeds de juiste „adressen voorkomen. Hamert er bij de cliënten „in, dat zij, wanneer het hun toegezonden controle- biljet niet klopt, niet naar den Kassier moeten „gaan maar uitsluitend bericht moeten zenden aan „de Centrale Bank. „Onze te goeder naam en faam bekend staande kas siers kunnen aan deze regeling geen aanstoot nemen".

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1939 | | pagina 9