theekbank en de leenbank een grooter voorschot op te nemen. Een renteloos voorschot van overheidswege ware te prefereeren, daar uiteraard aan de leenbank rente moet worden betaald. Hier ligt een taak voor de Overheid. Ik heb wel eens gehoord, dat bij misoogst in sommige provincies door de provincie en de gemeenten een borgtocht werd ge steld, waartegen de leenbank dan aan zwaarbeproefden op soliede en verantwoorde wijze een voorschot kon geven met de Overheid als borg. Zoo moesten ook tot beperkte bedragen door de Overheid borgtochten wor den afgegeven voor beginnende jonge boeren met on voldoende eigen middelen, indien hun vakbekwaam heid genoegzaam bewezen was. Ik geloof niet, dat het hier om enorme bedragen behoeft te gaan, indien slechts af en toe eens iemand kan geholpen worden. Ik kan mij zelfs voorstellen, wanneer het om te groote bedragen gaat, dat de leenbank zelfs onder borgtocht van provincie of gemeente geen credieten wenscht te geven, b.v. wijl zij hare likwiditeit wenscht te bescher men. Maar ik meende mijn gedachten toch eens te moeten laten spelen in deze materie. 1 let is niet altijd even gemakkelijk gebleken de sociale en economische functies juist te verbinden. Er zijn organisaties geweest, die te veel sociaal en te weinig economisch de zaken hebben bekeken, met het gevolg dat het uiteindelijk sociaal èn economisch is vastge- loopen. Wanneer we hieraan denken, dan moeten zij, die van goeden wil zijn, vertrouwen op het sociaal gevoel van onze leenbank-bestuurders en het waar- deeren, dat zij den moed hebben gehad om liever van experimenten af te zien en den zekeren boven den onzekeren weg te nemen. Want boven het belang van den eenling en van enkelen gaat bij een verantwoorde lijk bestuur het gemeenschapsbelang, dat is het belang van allen. 3912

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1938 | | pagina 12