3794
is, dat overal waar radikale maatregelen op credietge-
bied zijn genomen, de belanghebbenden, die offers
moesten brengen, en de publieke opinie hevig in verzet
zijn gekomen en dat dikwijls zóó sterke tegenstellin
gen zijn ontstaan, dat de Overheid nieuwe maatregelen
moest nemen om het publiek gerust te stellen.
De betreurenswaardige gevofgen, die het rechtstreek-
sche radikale ingrijpen in de private contractsverhou
dingen heeft gehad (hoe gemotiveerd dan ook door de
omstandigheden) hebben duidelijk aangetoond, dat het
beter is het contractenrecht te respecteeren en te trach
ten de in moeilijkheden verkeerende landbouwdebiteu-
ren te helpen zonder van de schuldeischers teveel of
fers te eischen.
Wij zouden thans de vraag kunnen stellen hoe in
ons land aan de zwaarbelaste land- en tuinbouwbedrij
ven op constructieve wijze hulp kan worden geboden
zoodanig, dat zulks zoowel met het belang van den
land- en tuinbouw in het bijzonder als met het alge
meen belang in overeenstemming is te achten.
Wij moeten hierbij vooropstellen, dat in het alge
meen de privaatrechtelijke contractsverhoudingen zijn
te eerbiedigen en dat slechts dan een ingrijpen daarin
mag worden overwogen, indien een grooter algemeen
behing zulks noodzakelijk maakt en de maatschappe
lijke voordeelen, die door een dergelijk ingrijpen wor
den bereikt, minstens tegen de nadeelen opwegen.
fk geloof, dat wij sedert de gebeurtenissen van 26
September 1936, toen de gulden tijdelijk van den goud
basis is losgemaakt, wel zoover gevorderd zijn, dat het
onhoudbare van z.g. consekwente deflatiemaatregelen
niet meer behoeft te worden aangetoond. Wij mogen
voor onzen land- en tuinbouw van geluk spreken, dat
destijds voorbereide maatregelen zooals het Vaste las
ten Ontwerp en het Ontwerp Crisislandbouw-hypo-
theekwet-1936 niet tot werkelijkheid zijn geworden.
De groote nadeelen, die vooral voor de regelmatige cre-
dietverschaffing aan dergelijke maatregelen zijn ver
bonden, werden in de aan de intrekking dezer beide