3793 tot een indirecte ondersteuning van de agrarische de biteuren heeft kunnen bepalen. Dat te onzent de Overheid op het gebied der land- bouwschulden geen drastische maatregelen heeft ge troffen, welke in andere landen niet konden uitblijven, mag dus geenszins worden beschouwd als eene nala tigheid der Overheidsinstanties. Wij moeten daarin vóór alles een bewijs zien, dat het in ons land door de gevoerde landbouwcrisispolitiek gelukt is eene chao tische ineenstorting van het land- en tuinbouwbedrijf te voorkomen, waardoor een radikaal ingrijpen in pri vate contractsverhoudingen met allen nasleep van dien onnoodig is gebleken. Maar zoo wordt hier en daar de vraag gehoord zou het wel zoo nadeelig zijn voor onze volksgemeen schap, indien op de rechten der schuldeischers eenige inbreuk wordt gemaakt ten voordeele van den zwaar- belasten landelijken schuldenaar? Ik hoop op deze kwestie straks nog nader terug te komen, doch meen goed te doen vooraf te laten volgen welke de ervarin gen in landen waar radikaal in de crediteurenrech ten werd ingegrepen zijn geweest. Aan meergenoemde bij het Internationale Land- bouwinstituut verschenen verhandeling ontleen ik hier omtrent ongeveer het volgende: Om volledig te zijn moeten wij vermelden, dat de radikale maatregelen in bepaalde landen genomen (gedwongen verlaging van hoofdsom, rentevoet en moratorium) als regel gevol gen hebben gehad, die het tegenovergestelde waren van wat werd verwacht, omdat het door dergelijke radikale maatregelen aan de financieele instellingen onmogelijk werd gemaakt, haar verplichtingen tegen over spaarders en geldverschaffers na te komen. Dergelijke radikale maatregelen der Overheid werk ten verlammend op de activiteit der credietinstellin- gen. Het is nauwelijks noodig om op te merken, dat waar het economische leven op crediet is gebaseerd alles wat het fijngevoelige mechanisme van het crediet verstoort beslist moet worden veroordeeld. Een feit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1937 | | pagina 5