3298 den, zijn niet alleen vanwege hun historische verdien sten de aangewezen organen, om door de Overheid te worden benut, doch zij bieden voor de Overheid ook het middel om de niet te verwaarloozen psychologische weerstanden, die zij bij de doorvoering der crisismaat regelen op het platteland ontmoet te overwinnen. De boer en tuinder beschouwt zijn organisaties als een deel van zijn eigen ik. Hij weet hoe in vroegere moeilijke tijden zijn organisaties uit den nood van zijn stand zijn geboren. Hij weet hoe zijn organisaties in betere tijden tot zijn welvaart hebben bijgedragen, hij verwacht van zijn organisaties niet anders, dan dat zij ook thans te zijnen opzichte een taak blijven vervullen; raakt men den boer of tuinder aan zijn organisatie, dan raakt men aan zijn bestaan. M. de V. Ik weet wel, dat hetgeen ik hier over het ..hoe"' der Overheidsinmenging naar voren breng in den Haag in zijn algemeenheid niet wordt ontkend, ja zelfs aanvaard wordt; doch ik meen niet te mogen nalaten, van deze plaats als mijne meening naar voren te bren gen, dat het niet voldoende is voor den vorm of zoo men wil officieel met een en ander rekening te houden, maar dat ook in de praktijk in alle onderdeelen en personeel- formaties van boven tot onder en over geheel de lijn de gesteldheid van de plattelandsbevolking, ook geweste lijk in meerdere mate, dan tot op heden bij de uitvoering der crisismaatregelen dient te worden in acht genomen. Ook is het verkeerd, in de lagere organen eene crisis bureaucratie in het leven te roepen, die in hare perso- neele samenstelling soms eerder tegen de eigen orgam saties der boeren is geporteerd dan met den wil to<- waardeerende samenwerking daarmede bezield is. Ik wil hiermede zeggen M. d. V„ dat ten aanzien van de onderwerpelijke materie het gevoerde beleid mij niet kan bevredigen. Moge onze jonge krachtige Minister van Economi sche Zaken, die zelf zoo bij uitstek organisatieman is, er toch mede rekening houden, dat het voor het pres tige der crisis-instanties veel beter is, dat er een nauw en voortdurend contact niet enkel op papier, doch feite-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1935 | | pagina 10