2907
debiteur met recht en reden uitstel van executie kan
vragen.
Indien de rechterlijke macht zoodanige bevoegdheid
mocht krijgen, dan was men een heel eind bij de oplos
sing van de tegenwoordige moeilijkheden.
De Rijksvoorschotbank zou in dit systeem kennis
moeten krijgen van elke voorgenomen executie. Zij moet
dan beginnen met bemiddelend op te treden en in de
gevallen, dat de rechterlijke macht uitmaakt, dat er aan
leiding bestaat de executie op te schorten, een regeling
maken met den crediteur.
Dat kan geschieden op verschillende manieren b.v.
door de vordering te koopen of te beleenen, door een
nieuwe hypotheek te verschaffen of hoe dan ook.
De Rijksvoorschotbank zou op die manier heel nuttig
werk kunnen doen. De vraag kan nu worden gesteld:
hoe zal die Rijksvoorschotbank aan de noodige midde
len daarvoor kunnen komen? Zij zal om haar werk te
volbrengen groote bedragen noodig hebben; hoe komt
zij aan dat geld?
Spr. heeft bij de tegenwoordige inrichting van de hy
potheekstatistiek niet precies kunnen nagaan hoeveel
geld er als hypotheek op landelijke eigendommen uit
staat. Er zijn allerlei schattingen gemaakt. Neemt men
daarvoor een ruim bedrag, b.v. anderhalf milliard voor
de landelijke hypotheken en men zou daarvan een zeker
percentage bij de Rijksvoorschotbank moeten onder
brengen, dan zou dit reeds een zeer groot bedrag vor
deren. In sprekers gedachtengang zouden de middelen
moeten worden verstrekt door de overheid. Niet bij
wijze van belastingheffing, maar uit de Rijksfondsen,
die elk jaar millioenen te beleggen hebben. Indien daar
van een deel bij de Rijksvoorschotbank werd belegd,
zou dat geld zeker veilig belegd zijn. Op die wijze te
werk gaande, zou in de voorloopige periode veel goed
werk gedaan kunnen worden.
De Rijksvoorschotbank zal een tijdelijke functie moe
ten hebben. Zij moet voorkomen, dat er stagnatie in
treedt in het betalingsverkeer, doch alleen in die geval
len, dat er voldoende grond is de uitwinning van een