2889
het leven te roepen instelling, zou slechts een tijdelijke
functie hebben te vervullen, n.1. moeten optreden als
overbruggingsinstituut naar meer normale tijden. Zij zal
ten doel hebben om de hypothecaire crediteuren, hier
voor bedoeld, de middelen te verschaffen, die zij anders
door uitwinning hunner hypothecaire vordering ter be
schikking zouden hebben gekregen. De Rijksvoorschot
bank zou dus de bedoelde hypothecaire vordering ge
heel of ten deele koopen of beleenen en wel tot een
bedrag niet hooger dan 2/3 der door de Rijksvoorschot
bank te schatten tegenwoordige waarde der onderpan
den. De Rijksvoorschotbank zou aldus practisch zonder
risico werken, maar de hypothecaire crediteur zou
meestal slechts een gedeelte van zijn hypothecaire vor
dering in geld kunnen omzetten. Het overblijvende ge
deelte blijft voor zijn risico loopen, en mag niet zonder
toestemming van de Rijksvoorschotbank worden opge-
eischt.
Ongetwijfeld zal door de werking dezer Rijksvoor
schotbank een aanmerkelijke verlichting, zij het dan ook
niet algeheele oplossing van het probleem worden ver
kregen, temeer omdat de werkzaamheid van de Rijks
voorschotbank, indien haar de noodige bewegingsvrij
heid wordt gelaten, ertoe kan bijdragen, dat menigmaal
minnelijke accoorden tot stand zullen komen.
De Rijksvoorschotbank zou haar middelen kunnen
ontvangen van de Rijksfondsen, onder garantie van den
Staat.
Het spreekt vanzelf dat door het vorenstaande geen
definitieve oplossing wordt verkregen van het probleem
der hypothecaire overbelasting van het platteland. Er
wordt slechts voorkomen, dat tot noodelooze eigen
domsverschuivingen wordt overgegaan op een tijdstip,
dat nog niet voldoende stabiliseering heeft plaats ge
vonden. Zoodra echter een toestand is ingetreden van
meer blijvenden aard, zal men zich te realiseeren hebben
welke gevolgen van blijvenden aard de landbouwcrisis
heeft veroorzaakt ten aanzien van de verhouding tus-
schen grondwaarde en hypothecaire belasting. De vraag
is nu: