de suikerbietenteelt en aardappelmeelindustrie, maat
regelen tegen dumping e.d. voor vele bedrijven onmis*
baar zijn om den door ons bedoelden credietvorm er toe
passelijk op te maken. Zonder die beschermende maat
regelen zou er toch van een exploitatie zonder groote
verliezen geen sprake zijn en in dat geval kunnen geen
credieten worden verstrekt. Ondanks deze maatregelen
zullen er echter talrijke bedrijven noodlijdend blijven.
Een voordeel van ons steunsysteem is, dat het alleen
ten goede komt aan hen, die er groote behoefte aan
hebben. Algemeene maatregelen schieten wel eens in
zooverre over het doel heen, dat zij ook personen be-
voordeelen, die financieel heel wat draagkrachtiger zijn
dan velen, die er belasting voor betalen of op andere
wijze benadeeld worden.
Er is een groote categorie land* en tuinbouwbedrijven,
die tengevolge der crisis behoefte heeft aan crediet om
het bedrijf in stand te kunnen houden, maar die voor de
gewone credietvormen een te groot risico oplevert.
Het is van sociaal en economisch belang, dat deze
boeren* en tuinders niet te gronde gaan. De overheid
heeft daarom het recht en den plicht om door borgstel*
ling, zij het met eenig risico, credietverschaffing moge
lijk te maken. Waar dit mogelijk is, moet het particulier
initiatief, met name de georganiseerde land* en tuin*
bouw, een gedeelte van het risico dragen en moeten
plaatselijke vertrouwensmannen de regeling op zich ne*
men onder goedkeuring der openbare garantie*stellende
besturen. Laten plaatselijke toestanden dat niet toe,
dan neemt de gemeente dat gedeelte van het risico voor
haar rekening en het College van B. en W. behandelt de
aanvragen. In het eerste geval nemen plaatselijke stich*
tingen die taak op zich.
Er kunnen allerlei voorwaarden worden gesteld en
maatregelen getroffen om een goede aanwending der
credieten te bevorderen.
M. de Voorzitter: Op een desbetreffend verzoek heb
2449
Samenvatting.