de suikerbietenteelt en aardappelmeelindustrie, maat regelen tegen dumping e.d. voor vele bedrijven onmis* baar zijn om den door ons bedoelden credietvorm er toe passelijk op te maken. Zonder die beschermende maat regelen zou er toch van een exploitatie zonder groote verliezen geen sprake zijn en in dat geval kunnen geen credieten worden verstrekt. Ondanks deze maatregelen zullen er echter talrijke bedrijven noodlijdend blijven. Een voordeel van ons steunsysteem is, dat het alleen ten goede komt aan hen, die er groote behoefte aan hebben. Algemeene maatregelen schieten wel eens in zooverre over het doel heen, dat zij ook personen be- voordeelen, die financieel heel wat draagkrachtiger zijn dan velen, die er belasting voor betalen of op andere wijze benadeeld worden. Er is een groote categorie land* en tuinbouwbedrijven, die tengevolge der crisis behoefte heeft aan crediet om het bedrijf in stand te kunnen houden, maar die voor de gewone credietvormen een te groot risico oplevert. Het is van sociaal en economisch belang, dat deze boeren* en tuinders niet te gronde gaan. De overheid heeft daarom het recht en den plicht om door borgstel* ling, zij het met eenig risico, credietverschaffing moge lijk te maken. Waar dit mogelijk is, moet het particulier initiatief, met name de georganiseerde land* en tuin* bouw, een gedeelte van het risico dragen en moeten plaatselijke vertrouwensmannen de regeling op zich ne* men onder goedkeuring der openbare garantie*stellende besturen. Laten plaatselijke toestanden dat niet toe, dan neemt de gemeente dat gedeelte van het risico voor haar rekening en het College van B. en W. behandelt de aanvragen. In het eerste geval nemen plaatselijke stich* tingen die taak op zich. Er kunnen allerlei voorwaarden worden gesteld en maatregelen getroffen om een goede aanwending der credieten te bevorderen. M. de Voorzitter: Op een desbetreffend verzoek heb 2449 Samenvatting.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1931 | | pagina 13