1522
gevorderde uur slechts een korte toelichting bij dit punt,
omdat overigens het rapport der Commissie, dat Be*
stuur en Raad van Toezicht der Centrale Bank hebben
overgenomen, voldoende voor zich zelf spreekt. Hij wijst
daarom slechts op eenige punten n.1. allereerst dat de
nieuwe maatstaf ontworpen is en bedoeld wordt als
een maximum d. w. z. dat men niet verplicht is bij iedere
bank ook juist het volle bedrag, dat men door bereke*
ning volgens den maatstaf verkrijgt als salaris te geven,
maar dat men ook minder mag geven. Echter nooit meer
dan de maatstaf aangeeft. De maatstaf is dus slechts
een leiddraad. Of men het maximum van den maatstaf
inderdaad zal geven, hangt af van verschillende omstan*
digheden, zooals: of de Kassier zijn werk met zoodanige
nauwgezetheid en ijver verricht, dat hij een flinke be*
looning verdient:
of de Bank zelf in staat is het salaris te betalen en toch
een voldoende winst tot reservevorming over te houden;
of de Kassier een kamer beschikbaar stelt en vuur en
licht of niet;
hoeveel dienstjaren de kassier heeft. Het is b.v. niet
altijd gewenscht om in de eerste jaren reeds te salariee*
ren tot het maximum van den maatstaf.
Met deze en dergelijke omstandigheden moet natuur*
lijk rekening worden gehouden.
Vervolgens wijst spreker erop, dat in den nieuwen
maatstaf verschillende nieuwe normen zijn gekozen
juist om met eenige der genoemde omstandigheden
rekening te houden. Hij gaat dit in bijzonderheden
na, en wijst erop, dat wanneer een der in den maat*
staf aangegeven voorwaarden niet wordt vervuld, b.v.
wanneer door den kassier geen kantoor etc. wordt
beschikbaar gesteld in eigen huis, maar de Bank haar
eigen kantoor erop nahoudt, vanzelf ook het maximum,
dat de Kassier kan genieten, moet worden verminderd
met wat anders voor het beschikbaarstellen van het kan*
toor etc. zou mogen worden toegekend.
In de derde plaats zegt spreker dat bij deze nieuwe
salarisregeling bedoeld wordt te regelen de algeheele
vergoeding, die de Kassier ontvangt.