1489
uitbreiden, hoe sterker dit argument wordt, omdat er
hooger eischen van zakenkennis en onderlegdheid aan
den Kassier moeten worden gesteld. De Algemeene Ver*
gadering kan echter zeer moeilijk over dergelijke dingen
oordeelen, ook omdat zij niet over voldoende gegevens
beschikt wat te meer klemt bij herbenoeming en
er bestaat groote kans, dat hier en daar geoordeeld wordt
volgens allerlei bijkomstige en vaak zeer gevaarlijke
overwegingen als die van populariteit, plaatselijke polk
tiek en dergelijke.
Daarom kwam het de Commissie hoogst wenschelijk
zoo niet noodzakelijk voor, om uit die sfeer de zakelijke
kassiersbenoeming te verwijderen. Maar van den ande*
ren kant zouden dan de grootst mogelijke waarborgen
geschapen moeten worden voor een onpartijdige en des*
kundige benoeming.
Daartegenover werd als een voordeel der benoeming
door de Algemeene Vergadering aangewezen, dat ten*
slotte de leden der Boerenleenbank, die de hoofdelijke
onbeperkte aansprakelijkheid dragen, waarbij de gevol*
gen van de handelingen van een Kassier een groote rol
kunnen spelen, daarom ook de bevoegdheid moeten
hebben om op de benoeming van een zoo belangrijk
functionaris als de Kassier is, invloed uit te oefenen. De
beteekenis van dezen invloed moet evenwel niet over*
schat worden, want de praktijk toont aan, dat zeer vaak
het grootste gedeelte van een Algemeene Vergadering
niet in staat is, met voldoende kennis van zaken te
oordeelen over de al dan niet geschiktheid van een
persoon voor de kassiersfunctie en dat dan, zooals reeds
werd opgemerkt, neven=motieven den doorslag geven.
Niet zelden komt het dan ook voor, dat voor deze zake*
lijke betrekking complete verkiezingscampagnes op
touw worden gezet.
Daar nu vooral in de latere jaren herhaaldelijk ge*
bleken is, dat de tot dusverre gevolgde wijze van kas*
Voordeden der huidige regeling.
Verandering noodzakelijk.