1489 uitbreiden, hoe sterker dit argument wordt, omdat er hooger eischen van zakenkennis en onderlegdheid aan den Kassier moeten worden gesteld. De Algemeene Ver* gadering kan echter zeer moeilijk over dergelijke dingen oordeelen, ook omdat zij niet over voldoende gegevens beschikt wat te meer klemt bij herbenoeming en er bestaat groote kans, dat hier en daar geoordeeld wordt volgens allerlei bijkomstige en vaak zeer gevaarlijke overwegingen als die van populariteit, plaatselijke polk tiek en dergelijke. Daarom kwam het de Commissie hoogst wenschelijk zoo niet noodzakelijk voor, om uit die sfeer de zakelijke kassiersbenoeming te verwijderen. Maar van den ande* ren kant zouden dan de grootst mogelijke waarborgen geschapen moeten worden voor een onpartijdige en des* kundige benoeming. Daartegenover werd als een voordeel der benoeming door de Algemeene Vergadering aangewezen, dat ten* slotte de leden der Boerenleenbank, die de hoofdelijke onbeperkte aansprakelijkheid dragen, waarbij de gevol* gen van de handelingen van een Kassier een groote rol kunnen spelen, daarom ook de bevoegdheid moeten hebben om op de benoeming van een zoo belangrijk functionaris als de Kassier is, invloed uit te oefenen. De beteekenis van dezen invloed moet evenwel niet over* schat worden, want de praktijk toont aan, dat zeer vaak het grootste gedeelte van een Algemeene Vergadering niet in staat is, met voldoende kennis van zaken te oordeelen over de al dan niet geschiktheid van een persoon voor de kassiersfunctie en dat dan, zooals reeds werd opgemerkt, neven=motieven den doorslag geven. Niet zelden komt het dan ook voor, dat voor deze zake* lijke betrekking complete verkiezingscampagnes op touw worden gezet. Daar nu vooral in de latere jaren herhaaldelijk ge* bleken is, dat de tot dusverre gevolgde wijze van kas* Voordeden der huidige regeling. Verandering noodzakelijk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1927 | | pagina 5