1111 der staatsscholen te Le*Mans in Frankrijk geeft daar* over in een werkje het volgende oordeel: „Onder alle middelen, door ons toegepast om bij de ons toever* trouwde leerlingen tot het doel der zedelijke opvoeding te geraken is er een, waarop we bijzonder de aandacht zouden willen vestigen; het deponeeren van kleine be* spaarde bedragen van onze leerlingen in de spaarbus". Het is van zeer veel gewicht, dat men de schooljeugd van jongs af aan gewent aan wijze spaarzaamheid en verstandig huishouden. Daardoor bevordert men hare opvoeding en zedelijkheid: immers wie men aan het sparen kan krijgen, zal ook den arbeid niet schuwen. Zou men in de school nu en dan aan de kinderen niet de volgende vraagstukken ter oplossing geven: Een jongmensch begint op twintigjarigen leeftijd te rooken en de herberg te bezoeken. Aan tabak geeft hij gemid* deld 50 centimes uit, in de herberg verteert hij 3 frank. Hoeveel zou deze hebben kunnen sparen indien hij ge* durende 30 jaar in plaats van 3 frank 50 centimes weke* lijks slechts 1 frank voor genoemde doeleinden be* steed had? Antwoord: Rooken per week 50 centimes, in een jaar 52 X 50 centimes 26 fr. In 30 jaren 30 X 26 780 Voor de herberg per week 3 fr. per jaar 52 X 3 156 In 30 jaren 30 X 156 4680 5642 fr Aldus zonder rente 5642 franken! Gesteld echter dat hij wekelijks 1 fr. uitgeeft aan tabak en drank. Hoe komt het dan uit? Per week 1 fr., in een jaar 52 fr., in 30 jaar 1560 fr. Deze som afgetrok* ken van 5642 fr. blijft nog 4082 fr. over. Voegen wij daarbij den interest op interest a 3% dan krijgen we een totaal van 6983 fr. Hoe menig gezin zou met een dergelijke som uit den nood geholpen kunnen worden? Zoo moet alles, ouders en school, er toe bijdragen om de kinderen spaarzaam te maken. Het eigenlijke sparen begint weliswaar eerst met den eigen arbeid. Konden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1925 | | pagina 15