1111
der staatsscholen te Le*Mans in Frankrijk geeft daar*
over in een werkje het volgende oordeel: „Onder alle
middelen, door ons toegepast om bij de ons toever*
trouwde leerlingen tot het doel der zedelijke opvoeding
te geraken is er een, waarop we bijzonder de aandacht
zouden willen vestigen; het deponeeren van kleine be*
spaarde bedragen van onze leerlingen in de spaarbus".
Het is van zeer veel gewicht, dat men de schooljeugd
van jongs af aan gewent aan wijze spaarzaamheid en
verstandig huishouden. Daardoor bevordert men hare
opvoeding en zedelijkheid: immers wie men aan het
sparen kan krijgen, zal ook den arbeid niet schuwen.
Zou men in de school nu en dan aan de kinderen niet
de volgende vraagstukken ter oplossing geven: Een
jongmensch begint op twintigjarigen leeftijd te rooken
en de herberg te bezoeken. Aan tabak geeft hij gemid*
deld 50 centimes uit, in de herberg verteert hij 3 frank.
Hoeveel zou deze hebben kunnen sparen indien hij ge*
durende 30 jaar in plaats van 3 frank 50 centimes weke*
lijks slechts 1 frank voor genoemde doeleinden be*
steed had?
Antwoord: Rooken per week 50 centimes, in een jaar
52 X 50 centimes 26 fr.
In 30 jaren 30 X 26 780
Voor de herberg per week 3 fr. per jaar
52 X 3 156
In 30 jaren 30 X 156 4680
5642 fr
Aldus zonder rente 5642 franken!
Gesteld echter dat hij wekelijks 1 fr. uitgeeft aan
tabak en drank. Hoe komt het dan uit? Per week 1 fr.,
in een jaar 52 fr., in 30 jaar 1560 fr. Deze som afgetrok*
ken van 5642 fr. blijft nog 4082 fr. over. Voegen wij
daarbij den interest op interest a 3% dan krijgen we
een totaal van 6983 fr. Hoe menig gezin zou met een
dergelijke som uit den nood geholpen kunnen worden?
Zoo moet alles, ouders en school, er toe bijdragen om
de kinderen spaarzaam te maken. Het eigenlijke sparen
begint weliswaar eerst met den eigen arbeid. Konden