947
economisch leven, en zouden de rijksdagafgevaardigden
verlaging van dezen druk verlangen, dan is de nieuwe
Spoorwegmaatschappij niet meer van regeeringsbesluó
ten afhankelijk. Practisch komt het er dus voor ons
hierop neer, dat Amerika onze levenswijze bepaalt.
Niet zoozeer op pleizierreizen zal deze buitenlandsche
inmenging van invloed zijn, als wel op den prijs van
alle artikelen, waarop de vervoerkosten drukken. En er
zijn weinig artikelen, voor de dagelijksche behoeften
noodig, waarop de vrachtprijzen geen invloed hebben.
Op iedere bladzijde der overeenkomst liggen zoo enkele
voetangels. Maar al te spoedig zal de hoop van het
Duitsche volk door bittere ontgoocheling vervangen
worden.
Nog het minst zal onze landbouwende bevolking ont=
goocheld worden, wijl deze het minste verwacht heeft
van vreemde hulp. Integendeel, in vele landbouwkringen
verwacht men een sterken druk. En wij vreezen dat de
druk op den landbouw nog zwaarder zal wezen, dan wij
thans voorzien kunnen.
Welken invloed de komende maatregelen op het land*
bouwsvereenigingsleven zullen oefenen, is eene vraag,
welker beantwoording zal afhangen van den ziele^toes
stand der bevolking. Menschen, die het geloof aan eigen
kracht verliezen, kunnen door geen vereenigingsleven
meer geholpen worden.
Wij zijn van meening, dat onze landbouwende bevob
king tot het laatste toe om haar bestaan zal kampen.
Maar daartoe is zelfvertrouwen en zielssterkte noodig.
Daaruit komt van zelf het zich aameemsluiten in tijd
van nood. Men zal verschillende landbouwbelangen
slechts door de vereenigingen kunnen bereiken, en zoo
zal het vereenigingsleven zich toonen als een toevluchts*
oord in den diepsten nood.
Op dezen tijd, die gaat aanbreken, zullen wij ons
voorbereiden. Niet enkel door onze vereenigingen sterk
te maken door groote aandeelenkapitalen en reserven;
nog meer noodzakelijk schijnt ons de opvoeding der
leden tot een gemeenschappelijk samenwerken en tot