267 neutraliteit niet enkel geheel te verdrijven uit zijne boerenleenbanken, (caisses rurales) maar zelfs om ze te behoeden van iedere toenadering tot de neutrale ver* eenigingen. Hij heeft hiervoor gewerkt met een stand* vastigheid en vastberadenheid, die dikwijls als on* verdraagzaamheid werd voorgesteld. Hij was een man van plicht: had hij zijn plicht klaar erkend, dan wist hij van geen buigen of wijken, vooral als het katholieke belangen gold. Op een Congres te Mende in 1908 zeide hij o.a.: „Wat is de neutraliteit der sociale werken anders, dan de geheele verwezenlijking van het programma der vijan* den van ons Geloof op sociaal terrein? Wat is de neutraliteit anders dan God onbekend en vergeten op een gebied, dat men op zulke wijze aan Zijn gezag onttrekt? Door de neutraliteit te aanvaarden verwijdert gij wel zelf de kruisbeelden niet, maar gij laat toch toe, dat zij verwijderd worden. De neutraliteit zegt men verzekert u eenige stoffelijke voordeelen! Zeker maar laat gij op het slagveld uw vlag in den steek om een etenskorf te redden? En zoudt gij de neutraliteit aanvaarden om stoffelijke voordeelen, zijt gij dan wellicht niet evengoed een ver* rader? God overal gekend, overal bemind, overal geëerd en gehoorzaamd, overal als onze Opperste Schepper, Heer, Rechter en Verlosser uitgeroepen, ziedaar wat onze katholieke partij verlangt. Ik heb veel gestreden sinds vijftien jaren; ik heb de slagen onzer vijanden opgevangen, en ik ben fier op de toegebrachte wonden. Maar de slagen, die van be= vriende zijden komen slaan wonden in het hart die niet genezen." Op zulke wijze verdedigde Louis Durand, die de ziel was der katholieke boerenleenbanken en tot aan zijn dood President van den Bond der boerenleenbanken, deze instellingen, en zette zich schrap tegen alle pogin* gen, om de neutraliteit binnen te halen. In Frankrijk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1921 | | pagina 7