m Ikea terug ALS KLANT Heldere tarieven GAVEN I DE DOORSLAG I WHAT'S NewS Nummer 2 Mei 1995 interview 5 Ikea is terug als klant. Vijf jaar geleden stapte het bedrijf op en ging een bankrelatie aan met de toenmalige Amrobank. Om welke redenen kiest een klant voor de Rabobank? En wat beweegt hem om naar een andere bankrelatie om te zien? Chris Kleijweg, financieel directeur van Ikea geeft openhartig zijn mening bij het begin van de hernieuwde kennismaking. Kleijweg kwam bij IKEA binnen op het moment dat de Zweedse retailer van meu bels en huisraad ging uitbreiden. Naast de vestiging in Sliedrecht kwam er één in Am sterdam. Het bankverleden met de Rabo bank staat hem nog helder voor de geest. 'De Rabobank begon zich in die tijd meer en meer als wholesalebank te profileren, maar dat lukte niet zo best. We hadden aanvaringen en hele simpele zaken liepen verkeerd. Deels kwam dat door de coöpera tieve structuur van de Rabobank. Een aan tal zaken moest over verschillende schijven lopen. Dat irriteert mateloos. Als klant wil je met één bank te maken hebben. Hoe dat intern is geregeld, interesseert je niet.' TARIEVEN EN RELATIONELE SFEER Kleijweg: 'Dat was de stand van zaken toen we indertijd werden benaderd door de Amrobank. We maakten kennis met el kaar en vervolgens hebben we toen bewust voor die bank gekozen. We vonden er, be halve een vrij frisse aanpak, een handels bank die ons aansprak. Zonder gezeur en zonder dikke sigaren. We spraken eikaars taal. En ook de tarieven waren naar onze zin. Ik denk dat voor een klant de basis van de bankrelatie uit twee belangrijke elementen bestaat: de tarieven en de rela tionele sfeer.' FUSIE GEVAARLIJKE EXERCITIE Kleijweg vertelt dat er na de fusie van Amro met ABN langzaam iets veranderde in de relatie. 'Een fusie is een gevaarlijke exercitie', zegt hij. 'Door de samenvoeging van twee culturen bestaat het gevaar dat datgene wat de klant nu juist aansprak in de relatie met één van de fusiepartners, ver watert. En dat gebeurde bij ABN Amro. We begonnen er ons minder thuis te voelen. Onze treasury in Brussel maakte ons ver volgens attent op ontwikkelingen bij de Rabobank ten aanzien van tarieven. We volgden het advies uit Brussel op om ons eens te oriënteren bij de Rabobank.' BETALINGSVERKEER IKEA ging niet alleen shoppen bij de Rabobank. Ook andere banken werden be naderd. Kleijweg: 'Met betrekking tot de tarifering van het betalingsverkeer bleek de Rabobank in de vergelijking boven de an dere banken uit te steken. Niet alleen is het stukstarief het meest helder, ook het af schaffen van de valutadagen sprak ons aan. Het interne apparaat van de Rabo bank is bovendien het best ontwikkeld en zo gestructureerd dat de ons aangeboden aantrekkelijke tarieven, waargemaakt kun nen worden. Wij zijn als klant niet op zoek TEAM-EFFORT Mare Kerkhofs is account manager van Ikea. Toen ik twee en een half jaar ge leden bij Rabobank Nederland kwam werken, stond Ikea op de prospectlijst. Als account manager moet je gevoel hebben voor het spel van nuances dat er altijd is in de verhouding tot de klant. Op het moment dat een pro spect als Ikea van zijn interesse blijk geeft, ontstaat er een team, dat snel in grootte en samenstelling toeneemt. Problemen oplossen of een klant bin nenhalen is een team-effort. Dat is geen werk voor één persoon.' naar lage tarieven, waar de bank zelf niets meer aan verdient. Dat heeft alleen maar tot gevolg, dat de tarieven weer omhoog moeten zodra we binnen zijn.' ONDERZOEK ONDER BESTAANDE KLANTEN 'We hebben in korte tijd besloten voor de Rabobank te kiezen', aldus Kleijweg. 'ABN Amro voelde zich daardoor overvallen, maar wij zijn van mening dat ze de signa len die we heb ben afgegeven niet hebben op gepakt. Bij Ikea doen we regel matig onder zoek onder onze klanten. We gaan na waarom die nog altijd bij ons kopen. Dat vin den we interes santer om te weten dan o waarom een klant wegloopt. Chris Kleijweg Onze filosofie is, dat je er alles aan moet doen om een goede relatie in stand te houden. Met be trekking tot onze bankrelatie betekent dat concreet, dat we van onze bank verwach ten dat ze belangrijke signalen uit de markt in alle openheid en eerlijkheid met ons bespreekt. Ook als de concurrent op een bepaald gebied een voorsprong heeft. Zo willen we werken.' Desgevraagd vindt Kleijweg dat de Rabo bank in de vijf jaar van radiostilte is veran derd. 'De bank is minder oubollig, iets minder behoudend en de coöperatiestruc tuur komt niet meer om de hoek kijken. Ik heb er althans nog niets van gemerkt', zegt Kleijweg. 'We staan pas aan het begin van een nieuwe relatie, maar ik heb er alle ver trouwen in.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'What's news' (EN) | 1995 | | pagina 9