Senior Banker: Reacties op eerste 'What's NewS' Cliënten panel krijgt Engelstalige VOOR GROTE KLANTEN VERVOLG JAARVERSLAG 1 4 kort nieuws WHAT'S NewS Nummer 2 Mei 1995 Met het Strategisch Aktieplan in de hand heeft het Cen trale Bankbedrijf het klantbedieningsconcept opgesteld. Daarin staat centraal dat het CBB een top-wholesale- bank wil zijn, die samen met de klant werkt aan duur zame, wederzijds rendabele relaties. 'De klant verwacht van ons professionaliteit en partnership', aldus Diede- rick Conijn, lid van de werkgroep die bezig is met het klantbedieningsconcept. 'Als wij onze klantenbasis willen verbreden, moeten wij op al onze kernsectoren hoogwaardige expertise hebben. De accountmanagers zullen dwars door de directoraten heen klant- en trans actieteams moeten organiseren. De accountmanager die voor een klant verantwoordelijk is, moet de bancaire mogelijkheden met het team bespreken. En hij moet zorgen voor de communicatie en coördinatie. Voordeel is, dat ieder betrokken teamlid op elk moment weet wat er in de relatie met de klant speelt. Slagvaardiger optreden wordt hierdoor mogelijk.' Om meer begrip te krijgen voor de situatie van de klant wordt ook 'spend a day in the life of your customer' geïntroduceerd. 'De mensen die verantwoordelijk zijn voor een klant brengen een dag door bij het bedrijf', licht Conijn toe. Het werken met klant- en transactieteams wordt bij topondernemingen zoals Philips en Akzo gestalte ge geven door de introductie van de functie senior banker. De senior bankerfunctie vormt één onderdeel van het klantbedieningsconcept. Andere peilers zijn het Relatie Ontwikkelingsplan en het Coordinating Account manager-concept. 'De senior banker wordt het aan spreekpunt voor een beperkte groep topklanten en prospects', aldus Conijn. 'Hij moet de spil zijn in de commerciële relatie met deze klanten. Omdat de senior banker wordt ondersteund door professionele research is hij in staat de klanten als deskundige met alle bank zaken te adviseren. Met het concept willen we de markt bedienen conform de eisen en verwachtingen van de klant.' Helmus Brons (Agri Projekt- financieringen) zei: 'Het lijkt me wel een bindend element.' En Marian van Veenendaal (Internationale Handelsfinan ciering): 'Ik heb 'What's NewS' mee naar huis genomen om te lezen. Wat me verbaasde was dat de nieuwsbrief in het Engels begon en verderop in het Ne derlands verder ging. Ik heb in beide delen zitten lezen, maar ik zou het toch logischer heb ben gevonden als het Neder landse deel voor ons aan de buitenkant had gezeten.' Opgevangen in de wandelgan gen: 'Nog niet helemaal in evenwicht' en 'Van mij mag het wel helemaal in het Engels.' Wat vind je van 'What's NewS'? Die vraag stelden de samenstellers van de eerste af levering van de nieuwsbrief aan mensen binnen het CBB. Ook vond een klein telefonisch onderzoek plaats. De reacties variëerden: 'Leuk, informatief, een goed initia tief.' En ook: 'Niet gezien. Is het op naam toegestuurd?' (Red.: Ja). In de eerste bijeenkomst van het Cliëntenpanel op 6 april, werd een inventarisatie ge maakt van mogelijke gespreks onderwerpen voor de volgende bijeenkomsten. 'We zijn als Rabobank heel tevreden over de rijke oogst', zegt Edwin Prevoo van Marketing. 'Om een paar onderwerpen te noe men: de cursus 'The Profes sional Banker, international cash management, smartcard technologie, Elektronic Data Interchange (EDI) en risico management.We hebben de suggesties verwerkt in een kort verslag aan het Directie-co mité. Op grond daarvan heeft Marketing de opdracht gekre gen met ieder directoraats- hoofd afzonderlijk te overleg gen, welke onderwerpen ge schikt zijn voor behandeling door het Cliëntenpanel. Op de eerstvolgende bijeen komst in juni, nodigen we de financieel directeuren of treasurers uit om te komen praten over de cursus 'The Professional Banker'. Ze krij gen vooraf het programma toe gestuurd, dat is opgesteld door Financial Directions Inc. Mr. Czechowicz van dit bureau zal op de panelbijeenkomst een toelichting geven op het pro gramma. Daarna wordt be sproken of deze cursus onze account managers op het ni veau brengt dat onze klant ver wacht. En ook op welke pun ten de klant zelf kan optreden of een case kan aandragen. In september nodigen we de cash managers van de bedrijven uit het panel uit om te praten over international cash manage ment.' mensen IN DIENST 1 mei 1995: Vernon Strang komt als dealer Bond Derivates het Effecten- en Derivatenbedrijf (directoraat Financiële Markten) versterken. Alex de Waal komt het team van Special Products en OTC-Derivaten versterken als senior medewerker van de afdeling Equity Trading (Financiële Markten). ANDERE FUNCTIE 1 april 1995: Désiree Moscou vertrok als hoofd Documen taire Accreditieven bij Kantoor Rotterdam (Bedrijfsrelaties). Het Engelstalige jaarverslag van het Centrale Bankbedrijf over het jaar 1994 is uit. Naast de zakelijke resultaten besteed het jaarverslag aan dacht aan de ontwikkelingen die zich in het afgelopen jaar binnen de organisatie heb ben voorgedaan. Het Engels talige jaarverslag is verkrijg baar bij Wil van der Tuuk, secretariaat Marketing Services (telefoon 2804).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'What's news' (EN) | 1995 | | pagina 8