Voorspelde BESPARINGEN OP INKOOP KOMEN UIT KOPEN OP INTERNE EN EXTERNE MARKT WHAT'S NewS Nummer 2 Mei 1995 actueel )- Ruim een jaar geleden begon de afdeling Procurement haar werkzaamheden. Procurement koopt voor het Centrale Bankbedrijf produkten en diensten in Zowel op de externe als op de interne markt. Voor het eer ste jaar werd een besparing op inkopen van f 18,5 miljoen voorspeld. Nu, nog geen vijf maanden later, is hiervan al f 14,5 miljoen gerealiseerd.'Tovenarij? Nee, eerder een kwestie van rekenen, kritisch kijken en goede afspraken maken', zegt Jaap van Caspel. Het Centrale Bank Bedrijf en Operations Betalings verkeer ondertekenden kortgeleden de eerste Service Level Agreement over de diensten van Lorobankiers aan relatiebeheer Financiële Instellingen. 'Bij de oprichting in januari 1994 heb ik gezegd: Over twee jaar heffen we onszelf als afdeling Procurement weer op,' zegt hoofd Procurement Jaap van Caspel met een klein lachje. 'Ik heb daar aan toege voegd, dat we dan natuurlijk wel onze doelstelling moeten hebben bereikt. En dit betekent dat we de kosten die samenhan gen met de inkoop van produkten en dien sten voor het Centrale Bankbedrijf be heersbaar moeten maken.' Het CBB koopt bij Rabofacet ondersteu ning op het gebied van automatisering. Ook worden bij Rabofacet vierkante me ters voor kantoorruimte gehuurd en wordt er gebruik gemaakt van de reprodiensten. Bij Betalingsverkeer klopt het CBB o.a. aan voor het verzenden en ontvangen van berichten, zoals betalingsopdrachten en re keningafschriften. Een paar voorbeelden van inkopen op de interne markt. Ook op de externe markt vinden inkopen plaats. Dan gaat het voornamelijk om specifieke, alleen bij het CBB gebruikte software. Voor de dealingroom bijvoorbeeld. Tot de afdeling Procurement in het leven werd geroepen bestelde iedereen wat hij nodig had. De prijs kwam daarbij vaak op de laatste plaats. DOORBELASTINGSYSTEM ATIEK ONDER DE LOEP Procurement kijkt kritisch naar de inko pen, de doorbelastingsystematiek, de ver deelsleutels en de hoogte en opbouw van de tarieven. 'Nieuw daarbij is, dat we in terne en externe leveranciers over één kam scheren', zegt manager Procurement Rolf Michon. 'Zo is het in het verleden nooit gespeeld. We belastten aan elkaar de kos ten door, maar vroegen ons niet af of we een goede prijs betaalden voor de kwaliteit die we kregen. Het bedrijfseconomisch handboek van de organisatie stelt de eis dat interne inkopen moeten plaatsvinden tegen marktconforme prijzen. Het CBB wordt steeds zelfstandiger en het is niet meer dan logisch dat we daarom voor onze eigen inkopen scherp naar de kosten kijken. Maar ook, dat we een goede prijs/kwaliteitverhouding krijgen. Daar ligt niet alleen een taak voor Procurement, het is ook een verandering van cultuur die een eigen leven moet gaan leiden. Zowel voor het CBB als voor de leveranciers, die hun interne processen moeten afstemmen op de onze.' INKOOP PER CONTRACT REGELEN Van Caspel: 'Bij het totstandkomen van inkopen heeft het lijnmanagement een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van de kosten en de kwaliteit. Procure ment heeft daarbij een coördinerende functie. We brengen de partijen bij elkaar en geven de basis aan waarop kan worden gewerkt. Die basis is het contract, of zoals wij zeggen het Service Level Agreement (SLA). Ten aanzien van inkopen beschrijft het SLA het produkt of de dienst, de kwa liteitseisen en uiteraard de prijs. Ook staat hierin vermeld hoe eventuele geschillen moeten worden geregeld. Eind vorig jaar zijn we begonnen met besprekingen over de doorbelasting van Betalingsverkeer. Die was in het verleden uitermate ondoorzich tig-' BESPARINGEN DOOR KRITISCH KIJKEN 'Het gaat niet alleen om het drukken van kosten', zegt Van Caspel. 'Al doende blijkt ook, dat er veel diensten en produkten uit gewoonte worden afgenomen. Ze worden in een aantal gevallen niet eens gebruikt. Kritisch kijken levert daarom voor beide partijen besparingen op. Op de externe markt worden veel inkopen voor de hele organisatie gedaan door de Dienst Con cern Inkoop (DCI). Specifieke CBB-inko- pen doen we zelf, maar altijd wel in samenwerking met DCI. Wij laten weten wat we doen en werken zoveel mogelijk met hen samen. Niet alleen om markten en produkten af te stemmen, maar ook om samen te komen tot een optimaal con tractmanagement en -beheer.' OOK BUITENLANDSE KANTOREN Van Caspeh'We proberen ook voordelen bij de inkoop te behalen voor onze buiten landse kantoren. Recent hebben we voor Singapore software van het Amerikaanse bedrijf Macrosoft gekocht. Dat werd al gebruikt op onze kantoren in New York en Londen. We hebben nu met de Ameri kaanse leverancier een wereldwijd con tract afgesloten en daardoor aanzienlijke kortingen kunnen bedingen. Door onder handelen, kritisch kijken en meer leveran ciers erbij te betrekken hebben we inmid dels op de externe markt een besparing van f 1,6 miljoen gerealiseerd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'What's news' (EN) | 1995 | | pagina 7