Mobiliteitscentrum: 'Kom eens eten' Op zoek NAAR DE BESTE ANALIST 6 mobiliteit What'S News Nummer 2 Mei 1995 'Mensen komen hier binnen en zeggen: 'Ik heb gehoord dat jullie ander werk voor me heb ben'. Ons antwoord is dan steevast: 'Wij bemiddelen en dat betekent dat we samen heel creatief moeten zijn,' zegt Jan van Schijndel, hoofd van het Mobiliteitscentrum van het Centrale Bankbedrijf. 'Creatief wil zeggen dat we alles wat maar enigszins haalbaar lijkt, willen onderzoeken in het be lang van de medewerker. We kregen kortgeleden een uitno diging van een oud-medewer ker om eens te komen eten. Hij heeft een restaurant overgeno men. Na overleg met het ma nagement, met ons en door maximaal gebruik te maken van het sociaal plan, benut hij de ontstane situatie om een lang gekoesterde wens te ver vullen. Voor anderen verdiepen we ons in de problematiek die samenhangt met het opstarten van een sportschool of een be drijf.' VLIEGENDE START 'Door een op het CBB toege sneden structuur van het Mo biliteitscentrum en specifieke afspraken met het Directie comité hebben we in de eerste drie maanden van dit jaar al voor evenveel mensen kunnen bemiddelen als in het hele voorgaande jaar', zegt Van Schijndel. 'Je kunt gerust spre ken van een vliegende start. We hebben voor een jaar onderdak gekregen bij het Rabobankpen- sioenfonds aan de Oudenoord in Utrecht. Daar zitten we met een vaste ploeg. Christianne Hack, in de afgelopen zes jaar werkzaam bij een groot uit zendbureau, zorgt voor de persoon lijke begeleiding van medewerkers, die - al of niet ge dwongen door de omstandigheden - op zoek zijn naar ander werk. Jacqueline van Onzenoort is op interim-basis aan getrokken. Zij is verantwoordelijk voor de afhande ling van alle vaca tures, maar ook voor de vacature- jacht. Alle aanvra gen voor uitzend krachten worden afgehandeld door Shirin Mazaheri. Hoewel we ook bemiddelen bij loopbaanstappen, liggen mo menteel onze prioriteiten nog bij medewerkers wiens werk vervallen is of die in de naaste toekomst boventallig worden', vervolgt Van Schijndel. Gere kend vanaf januari 1994 gaat het om 110 mensen. Daarvan is er voor 68 mensen definitief een oplossing gekomen voor hun werkprobleem. Ongeveer de helft vond binnen de organisa- kort nieuws )- Binnen het CBB wordt onder de werknaam 'Rabobank An- nual Analyst Award' gewerkt aan een jaarlijkse prijs voor de beste Nederlandse research- analist op het gebied van aan delen. 'Deze prijs is ontwikkeld in samenspraak met Financiële Markten, het Directoraat Communicatie, IRIS, Corpo- rate Finance en Marketing Ser vices', licht Dominique Bech (Corporate Finance) de verge vorderde plannen toe. 'In Ne derland neemt een analist een minder toonaangevende plaats in dan in de Angelsaksische omgeving, waar de adviezen van deze marktspecialisten hoog worden gewaardeerd. In Nederland was research tot voor kort nauwelijks een vak waarin carrière kon worden gemaakt. Je deed het een paar jaar en ging dan snel aan je echte loopbaan beginnen. Dat is inmiddels veranderd. Een goed ingevoerde, gespeciali seerde analist kan ook in Ne derland een essentiële bijdrage leveren als het gaat om beleg gingen. We hopen en verwach ten dat er van het instellen van een prijs een positieve impuls uitgaat. Niet alleen naar het imago van de analist, maar ook ter versterking van het imago van de Rabobank als aandelenbank.' OBJECTIEF OORDEEL Bech: 'Om die prijs te kunnen toekennen, moet er een objec tief oordeel komen over de ad viezen die door de analisten zijn uitgebracht. Ook het resul taat van de adviezen moet worden gemeten. Deze werk zaamheden laten we daarom uitvoeren door een extern bu reau. Momenteel praten we over de criteria die tot de juiste ranking van de analisten kun nen leiden. Het streven is om de prijs begin 1996 voor het eerst toe te kennen.' tie ander passend werk. Het tempo waarin we met goede oplossingen kunnen komen, is dit jaar sterk gestegen.' SOMS GAAT HET ERG SNEL Dat het herplaatsen van mede werkers wel eens erg snel kan gaan, wordt door Erik van den Dungen, manager van de Back office Financiële Markten binnen het Directoraat Opera- tions volmondig beaamd. 'Vorig jaar september werden door een redesign-traject hier 31 medewerkers in principe boventallig. Dat wil zeggen: per 1 januari 1995 waren dat er vier, per 1 juli van dit jaar negen en voor de overigen zou er volgend jaar geen werk meer zijn. Ik zit momenteel nog maar met negen boventalligen op de afdeling. Vroegtijdig in formeren betekent dat mede werkers aan het begin van de rit in de gelegenheid worden gesteld ander werk te zoeken. Ze gaan dat ook daadwerkelijk doen en met een goede begelei ding worden er ook vaak snel oplossingen gevonden. Het afslankproces gaat dan veel sneller dan de redesign- processen gerealiseerd kunnen worden. Afgesproken is, dat boventallige medewerkers alle medewerking krijgen bij her plaatsing. De manager zal in dit geval een tijdelijk perso neelstekort dienen op te van gen. Maar dat is de consequen tie die ik graag draag. Zeker omdat ik weet dat alle betrok kenen tevreden zijn met de nieuwe situatie. Ik blijf, on danks het ongemak, achter het principe staan, dat de manager er is om oplossingen te zoeken voor de gaten die er vallen. Ook al vraagt dat maximale flexibiliteit van alle betrokke nen, want wie een goede oplos sing ziet, moet die zonder meer kunnen benutten. Alleen dan is er sprake van een win/win situatie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'What's news' (EN) | 1995 | | pagina 10